Is het mogelijk om de Neanderthaler te klonen?

Ik las ergens dat het DNA van de Neanderthaler redelijk goed in kaart is gebracht. Daargelaten of het wenselijk/ethisch is om het te klonen, maar zou het mogelijk zijn, of zijn er zelfs al experimenten meegedaan?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij wel ik zie ze vaak genoeg . :)

Het beste antwoord

Het is tot op heden niet gelukt om primaten te klonen. Wel zijn er al succesvol schapen en muizen gekloond (om eens wat voorbeelden te noemen). Voor klonen is het tot op dit moment noodzakelijk dat er nog levende gezonde cellen beschikbaar zijn, wat voor neanderthalers ook een barrière is.

Ongetwijfeld zal het ooit mogelijk zijn, maar voorlopig nog niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wetenschap staat op het punt uitgestorven diersoorten tot leven te wekken dankzij klonen.

Er wordt gesproken over het terugbrengen van neanderthalers, mammoeten en zelfs over de mogelijkheid om een kip om te bouwen tot dinosaurus.

Onderzoeker Michael Archer maakt zojuist op het event bekend dat het gelukt is bevroren weefsel van een uitgestorven kikker tot leven te wekken. Het was een bijzondere kikker die zijn eitjes doorslikte, waarna de kikkervisjes zich ontwikkelden in de maag alvorens uitgekotst te worden door hun moeder.

Een Nederlandse spreker is Henri Kerkdijk-Otten. Hij onderzoekt uitgestorven megafauna als het wilde tarpanpaard, de waterbuffel en het oerrund. In 2008 slaagde Kerkdijk-Otten erin het oerrund terug te fokken. Dat deed hij niet via genetische modificatie of klonen, maar met gewoon ouderwets kruisen. Hij begon met gewone koeien, en selecteerde net zo lang tot het os qua uiterlijk en gedrag exact leek op het prehistorische oerrund.

Kerkdijk-Otten probeert nu de tarpan tot leven te wekken. Daarbij kijkt hij ook specifiek naar wat het terugbrengen van verdwenen megadieren kan betekenen voor de Europese natuur. Vorig jaar richtte hij de Megafauna Foundation op.

Andere dieren die uitgestorven zijn en mogelijk terug kunnen komen zijn de tasmaanse tijger, de wolharige neushoorn, de holenbeer, de sabeltandtijger en natuurlijk de dodo.

Het is sinds enkele jaren mogelijk complete DNA-profielen kunstmatig in elkaar te knutselen. Deze tak van wetenschap heet synthetische biologie. In 2011 toonde wetenschapper Craig Venter de wereld voor het eerst een levend organisme waarvan het DNA-genoom compleet door de mens in elkaar was gezet. Geen dier, maar een simpel eencellig plantje: gist. De cellen plantten zich met succes voort zoals normale cellen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix