Waarom zijn de kleuren van een 3D-bril, rood en blauw?

Waarom zijn die kleuren zo gekozen om 3D te kunnen zien, en niet bijvoorbeeld: Groen - Paars?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat je rood-blauw bedoeld? Ik ken alléén rood-groene zw/wit 3D brillen...

Het beste antwoord

Rood en blauw zijn inderdaad de meest voorkomende kleuren bij 3D. Maar de brillen kunnen in meer kleuren komen bv geel-blauw of groen blauw. Echter moeten daar ook de films of foto's naar gemaakt worden.
Er is uiteindelijk voor rood-cyaan gekozen omdat dit goed werkt en al er veel gebruikt werd. Daarom is dat de standaard geworden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook zit er op een rood-cyaan bril geen patent.
Voor de rood-cyaan bril Was er rood groen, maar groen laat nog teveel rood door waardoor het beeld niet meer goed genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
simpel, kort en duidelijk! De anderen legde de werking alleen maar uit. Dit antwoord gaf echt antwoord op de vraag!

Andere antwoorden (5)

Normaliter zie je 3-dimensionaal omdat je linkeroog iets anders ziet dan je rechteroog. Hiermee kan je de diepte inschatten van het ding waar je naar kijkt. Als je gewoon naar een scherm zit te kijken waar een beeld op geprojecteerd wordt, komt het licht allemaal van dat scherm. Je ogen zullen dus ook zien dat alles wat je op het scherm ziet ook op dezelfde afstand staan. Door een truc kan je je linker- en rechteroog toch een ander beeld laten zien. Als je een brilletje opdoet met twee verschillende glazen, rood en blauw, ziet je oog met het rode glas de rode dingen wel en de blauwe dingen niet (blauw licht komt niet door een rood filter) en vice versa. Hierdoor zien je ogen verschillende dingen en door de rode en de blauwe beelden handig neer te zetten krijg je het idee van diepte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat begreep hij, maar de vraag is waarom met deze kleuren en niet bv 3D met groen en paars :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het had ook een andere kleur kunnen zijn, alleen rood en blauw zijn veel voorkomende kleuren. Je kan daar dus makkelijker mee spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet. Lees mijn antwoord hieronder maar daar zit de verklaring in. Moest het ook opzoeken hoor, wist ik ook niet van mezelf :-)
Het oog bevat drie soorten kegeltjes die gevoelig zijn voor licht. Zo is er een kegeltje dat gevoelig is voor rode lichtgolven, een kegeltje dat gevoelig is voor groene lichtgolven en een kegeltje dat gevoelig is voor blauwe lichtgolven. Als er geen licht is, dan worden de kegeltjes niet geprikkeld en zien we zwart. Als meerdere kegeltjes gelijktijdig worden geprikkeld, ontstaan er verschillende kleuren. Hierdoor is het mogelijk om een lichte of een donkere kleur waar te nemen.

Nu rest ons nog de vraag waarom iets een bepaalde kleur heeft. Wanneer we een groene afvalcontainer zien, dan betekent dit dat het oppervlak van de afvalcontainer alle lichtstralen in zich opneemt (absorbeert) behalve de kleur groen. De groene lichtgolf reflecteert op het oppervlak van de container en wordt waargenomen door het kegeltje in onze ogen dat gevoelig is voor groene lichtgolven. Hieruit valt af te leiden dat elk voorwerp dat we zien eigenlijk geen kleur heeft! De reflecterende eigenschappen van het oppervlaktemateriaal van een voorwerp zijn dus verantwoordelijk voor de kleur die de mens in een voorwerp ziet.
Extra
Als een voorwerp geen enkele kleur reflecteert, dan zeggen we dat het voorwerp zwart is. Zwart is dus eigenlijk geen kleur, maar het ontbreken van kleur.
Het mengen en reproduceren van kleuren

De basiskleuren uit de natuurkunde zijn rood, groen en blauw (RGB). Door deze kleuren te combineren ontstaan alle andere denkbare kleuren. Het combineren (mengen) van kleuren kan op twee verschillende manieren: additief en subtractief.

Vandaar dus 3D brillen in die kleuren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aha, dankjewel! kan je antwoord nog niet waarderen maar alsnog +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel :-) Zo leren we van elkaars vragen zelf ook nog iets :-) fijne avond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik vindt je conclusie ook niet goed genoeg aansluiten met wat ervoor staat.
Omdat onze ogen niet precies op dezelfde plek zitten (gemiddeld zit er en afstand van ongeveer 6,5 cm van pupil tot pupil) ziet elk oog het beeld waar we naar kijken, vanuit een iets andere hoek. Onze hersenen voegen de twee beelden samen tot één 3D-afbeelding met diepte. Hierdoor is direct duidelijk welke voorwerpen dichtbij zijn en welke ver weg. Wanneer u naar een foto kijkt ziet u geen diepte. Dit komt omdat een normale foto maar uit één afbeelding bestaat. Dit is het gevolg van het feit dat een fotocamera ook maar één lens heeft. Om toch dieptewerking in afbeeldingen te creëren, zijn er verschillende methoden bedacht, waarvan de zogenoemde anaglyph-afbeelding er één is. Deze (oude) methode kent bijna iedereen dankzij het gebruik van de grappige brilletjes met de gekleurde glazen.

Hierbij wordt een beeld vastgelegd met één camera voorzien van twee lenzen. Vervolgens worden de twee beelden met een computer bewerkt. De ene afbeelding krijgt een rode kleur en de andere afbeelding een blauwe kleur. Hierna worden de afbeeldingen samengevoegd tot één afbeelding. Wanneer u deze afbeelding bekijkt zonder bril, ziet u een onscherp beeld met een kleurzweem. Als u het brilletje opzet krijgt u een beeld te zien met diepte. Hoe werkt dat?

Wanneer u met uw linkeroog door het rode glas naar de samengestelde afbeelding kijkt, ziet u alleen de blauwe afbeelding, omdat het rode glas de rode afbeelding weg filtert. Uw rechteroog kijkt door het blauwe glas en ziet alleen de rode afbeelding, omdat de blauwe afbeelding wordt weggefilterd. Wat u uiteindelijk ziet zijn de twee afzonderlijke afbeeldingen. Dit is voor de hersenen voldoende informatie om een beeld met diepte te vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik snap de werking wel. Maar waarom zijn het precies die kleuren? En niet groen en paars?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele hoop tekst, geen antwoord op de vraag.
Het is simpel weg zo omdat de film in rood en blauw is gefilmed en gefilterd. Ik ken ook films die bijbehorende brillen hebben van rood met groen dus ligt maar net aan de film die je kijkt. Tegenwoordig heb je ook brillen die gewoon doorzichtig zijn en dan heeft het met horizontale en verticale straling te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kleuren liggen dusdanig ver genoeg uit elkaar in het lichtspectrum (wat loopt van rood naar violet) dat er geen overlapping plaatsvindt, waardoor de scheiding tussen de 2 beeldjes voldoende is en er niet (of zo weinig mogelijk) een dubbel beeld wordt waargenomen. Zodoende wordt het beoogde 3D effect maximaal behaald.

Het rode filter laat zoveel mogelijk alleen de rode component van de 3D projectie/foto door, echter de bandbreedte van dat deel van het spectrum is niet zo smal dat het bijvoorbeeld geel voldoende zou tegenhouden. Zo geldt dat ook voor het blauwe filter.
Zie onderstaande grafiek om een idee te krijgen hoe de verdeling in het lichtspectrum is.

Rood-Cyaan is (redelijk) geschikt voor kleuren foto's en films. Voor volledige kleuren 3D zijn de brilletjes voorzien van glazen die gepolariseerd licht kunnen filteren of brillen met LCD shutter techniek. Dat is een uitleg op zich en gaat voorbij de strekking van je vraag. Zie het linkje voor een goede uitgebeide uitleg.