Wat is het verschil tussen een reportergen en selectiegen?

De functie van een reportergen en een selectiegen lijkt ontzettend veel op elkaar. Allebei laten ze zien of het gelukt is een gen in een plasmide te krijgen. Ik vroeg mij dan ook af wat het verschil ertussen is, want die zal er zeker zijn..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Een reportergen laat alleen maar zien dat het plasmide in de cel is gekomen: Bijvoorbeeld GFP; je ziet dat sommige cellen groen zijn en andere niet.

Een selectiegen zorgt er ook daadwerkelijk voor, dat alleen cellen met het plasmide overleven: Bijvoorbeeld AmpR; cellen zonder dat gen overleven niet op een kweekplaatje met ampicilline.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!