Bestaan er onder de zelfde soorten vissen ook domme en slimme vissen? bijv een schol haringen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Kort antwoord: Ja. In principe zou je in iedere diersoort die het vermogen bezit om zelf 'keuzes' te maken kunnen zeggen dat er 'domme' en 'slimme' individuen zijn (afhankelijk van of ze de juiste keuzes maken op het juiste moment). Een vogel die wegvliegt als er een roofdier aan komt vinden wij slimmer dan een vogel die er voor kiest om gewoon te blijven zitten.

Toegevoegd na 46 seconden:
uiteraard is hetzelfde voorbeeld toepasbaar op vissen die al dan niet weg zwemmen als er een roofdier aan komt ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt me wel. Als één haring zo dom is om niet in de schol te zwemmen dan is de kans groot dat hij door een jager wordt gepakt en opgegeten. Ik denk dat dit voor bijna alle dieren opgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder alle diersoorten op de hele wereld bestaan slimme en minder slimme dieren van de zelfde soort.
Indien dit als een nadeel is voor het dier zelf, zal het niet overleven ( natuurlijke selectie.)
Hierdoor worden dieren steeds slimmer, maar blijven er altijd minder slimme dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De octopus schijnt heel slim te zijn ,en veel van voetbal te weten ! :) maar nu serieus ja !grote verschillen !ook in soorten (vormen)v intelligentie zeker Dolfijnen ,walvissen , en ook inderdaad de octopus is geen domme jonge !kan z'n weg vinden door ingewikkelde buis systemen .maar het is nog lang niet volledig onderzocht .,want ja de test is bij mensen al heel lastig .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in de zelfde soort ,ja overal slim kesen en domoren