Hoe vinden padden een ander gebied om zich voort te planten?

Ik heb steeds geweten dat padden naar hun geboorteplaats trekken, maar ze doen dat niet allemaal. Mijn zus heeft al vele jaren een kleine goed beplante vijver in haar tuin. Een aantal jaren geleden is daar een koppeltje beland, te horen aan het gekwaak. Later merkten we paddendril op, kikkervisjes en nog later kleine volgroede padden meestal in de tuin, niet meer in de vijver. Het lijkt of er daar overwinteren. Ze heeft er ooit onder stenen gevonden in het najaar. Ieder jaar zijn zij er weer, altijd maar een paar exemplaren.
Ik vraag me nog steeds af hoe dat paartje daar ooit terecht is gekomen, in het centrum van een drukke gemeente. Ik vraag me eveneens af waar al die kleintjes naar toe gaan die ieder jaar daar opgroeien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Uitgaande dat je het hebt over een gewone pad en geen bruine kikker.
Maar je hebt het wel over gekwaak?
Padden ( gewone) kwaken niet, maar maken in de paartijd wel een geluidje.
Bruine kikkers kwaken ook niet.
Ze maken in de paartijd een knorrend geluid.

1 Maar we gaan even uit naar de " Gewone pad'
Padden leven in een bepaalde biotoop.
Het moet vooral een rommelige tuin zijn ( of bij een van de buren) , dicht beplant en liefst stapels met stenen, composthoop, takkenwal enz.
Hier vinden ze voldoende voedsel.

2 Om te kunnen paren hebben ze water( vijver ) nodig, liefst dicht begroeit, helder en schoon, veel onderwater planten en ondiepe gedeelte langs de kant.
Na het afzetten van de eitjes in de vorm van snoeren, is de pad voor de rest van het seizoen een landdier ( nachtdier).
Bijna alle jonge padjes halen het eerste jaar niet.
Alleen een heel klein deel wordt uiteindelijk na 3 jaar volwassen.

3 De oude padden zijn behoorlijk honkvast en blijven in de tuin of omgeving.
De nieuwe ( jong volwassene) trekken voor een groot deel weg van de tuin en gaan op de gok de wijde wereld in.
Vanuit de tuin waar ze geboren werden, waaieren ze uit naar alle kanten, gewoon op de gok, die pech hebben overleven het niet, de anderen hebben misschien geluk.

4 Het is dus niet waar dat ze altijd terug komen naar de plek waar ze zijn geboren.
dan zouden er in een nieuwe tuin of nieuwe vijver nooit padden komen.
Voor de bruine kikkers geldt ongeveer de zelfde biotoop/ gedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat over padden, geen kikkers. Het verschil ken ik wel, ook het geluid. Het is helemaal geen fel gekwaak zoals bij de groene kikker maar een zachtere doffe toon, en af en toe maar eens te horen.
Er staan heesters, bloemen, moestuin met composthopen, inderdaad wat rommelig.
In een bepaalde perioden van het jaar zijn er toch veel kleintjes. Mijn zus moet goed opletten met gras afdoen, want daar zitten ze ook tussen.
Waar ik nooit aan gedacht heb, maar pas bij mij is ingegeven, zijn namelijk reiger(s) die als koerier hebben gediend. Ieder voorjaar en najaar zijn zij er weer. Een jaar of 12 geleden is dat begonnen. Op een dag merkte ze dat al haar goudwindes verdwenen waren. Die reigers zijn er 's morgens al héél vroeg bij.
Nu ligt er tijdens de gevarenperiode een net over en gaat er weer af eens die reiger(s) ergens aan het broeden zijn.
Heel waarschijnlijk (bijna zeker), zijn er eitjes aan de poten (jaren geleden) van een reiger blijven kleven en zo in de vijver beland. Je kan dus stellen dat reigers (bij mijn zus dan) en andere watervogels hier en daar voor verspreiding kunnen zorgen. Nadien kunnen de geboren padjes weer naar hun geboorteplaats trekken als ze het al overleven. Een nieuw paddenpoeltje is dan geboren.
Dat ze daar op eigen houtje, midden in een gemeente (langs bijna alle zeiden afgesloten, buiten een poort), belandt zouden zijn, leek me niet zo evident.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even corrigeren: "Dat ze daar, in die tuin (langs alle zijden afgesloten, enkel een poort), op eigen houtje, in het centrum van een gemeente belandt zouden zijn, leek me niet zo evident.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans dat een reiger de eitjes verplaatst naar een andere vijver is vrijwel uitgesloten.
Probeer ze maar een met je hand te pakken, ze zijn glibberig, net als kikkerdril en ze haken ergens aan vast, zoals aan planten stengeltjes takjes enz.
Omdat padden nachtdieren zijn, zien de meeste mensen ze nooit in hun tuin, maar ze wijn er vaak wel.
Een populatie in een tuin is altijd maar klein, de rest trekt gewoon weg en komt toevallig weer in een andere tuin terecht met de juiste biotoop.
Het is een bekend verschijnsel dat ze in tuinen terecht komen die schijnbaar zijn afgesloten, maar een kiertje ter grote van de dikte van je vinger is al voldoende, b-v onder een tuinpoort of ze graven er onder door, of klimmen zelfs over een muurtje heen.
Kleine padjes aan het einde van ze zomer vind je veel, soms zelfs tientallen, maar padjes van 1 jaar oud zie je vrijwel nooit, logisch die trekken vrijwel allemaal weer weg.
Anders komen er te veel en is er onvoldoende voedsel voor te veel padden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Beide antwoorden geven geen uitsluitend bewijs, doch dat van u vond ik het realistische, en ook logisch.

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook altijd gelezen dat padden bijzonder gebonden zijn aan hun geboorteplaats maar je vraagt je terecht af of dat wel zo strikt geldt. Een soort die zich nergens anders wenst voort te planten dan in zijn eigen babykamer werkt zijn eigen ondergang in de hand. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel bleek een aantal jaren geleden dat onze pad juist een aantal aanpassingen heeft die het hem mogelijk maken om in verschillende biotopen te overleven en dus succesvol aan het zwerven te kunnen slaan. Als ze op zo'n zwerftocht een geschikte voortplantingsstek in de tuin van jouw zuster vinden vestigen ze zich daar zonder heimwee naar de geboortestek.

In de duinen waar ik veel kom heb je in de zomer dagen dat de grond letterlijk bezaaid is met bruine kikkertjes en gewone padjes van nog geen centimeter groot. Dat is de nieuwe generatie die na de metamorfose het water uit kruipt en op zoek gaat naar een plekje om aan de kost te komen. Dat zal bij de jonge padjes bij jouw zuster ook wel het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je link en antwoord. In je link vind ik niet specifiek een antwoord op mijn vraag. Er staat wel dat ze kunnen zwerven, maar niet wanneer en waarom ze het doen.
Als ik jou antwoord las, dacht ik onmiddellijk aan een paddenpoeltje dat door omstandigheden plots verdwijnt, wat zeker gebeurt. Dit is misschien een van de redenen dat ze dan gaan zwerven. Als de vijver van mijn zuster ooit gedempt wordt, moeten die padden eveneens verhuizen. Wat ik nog graag zou weten, waar blijven de padjes die bij mijn zuster geboren worden? Het aantal blijft al jaren stabiel. Trekken die ieder jaar het dorp door?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik nog vergeet: waarom komen die nakomelingen niet terug naar de geboorteplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over hoe dieren zich oriënteren is nog maar weinig bekend. Bij trekvogels is er veel onderzoek naar gedaan maar het laatste woord is nog lang niet gesproken. Zalmen zouden hun neus gebruiken maar over hoe padden zich oriënteren is bij mijn weten nog niets bekend, als er al onderzoek naar gedaan is. Padden leven alleen in hun jeugd en tijdens de voortplanting in het water. Jonge padjes zullen zich door het dorp en misschien daarbuiten verspreiden, net als die schatjes uit het duin. Maar die overleven lang niet allemaal, ze worden massaal opgegeten door allerlei vogels en zoogdieren. En ze zullen deels ook wel aan voedselgebrek en ongelukken bezwijken. Zo blijft het aantal stabiel waarbij niet gezegd is dat elk jaar dezelfde individuen in de vijver zitten. Het kunnen best hun nakomelingen zijn.