territoriumafbakening.
bij een merelman vinden we het geweldig, bij een haan wat minder.
het tijdstip van wakker worden verschilt van soort tot soort vogel, en hanen zjn er zeer vroeg bij.

of het volgende waar is, durf ik niet te zeggen.
hanen strekken zich bij het kraaien.
bij een verlaagd plafond zouden ze hun kop stoten, en niet kraaien.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat dan de zon op komt, netzo als de andere vogels gaan fluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hanen kraaien over het algemeen bij het opkomen van de zon. Wanneer er geen andere hanen in de buurt zijn, kraait een haan maar 1 tot enkele keren
zijn er meer hanen in de buurt blijft hij langer kraaien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ie dan al wakker is en vindt,dat de rest ook maar wakker moet worden!
Maar de haan kraait niet alleen 's ochtends vroeg hoor. Sommigen gaan wel heel lang door met kraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een haan kraait om zijn territorium af te bakenen. Via het kraaien laat hij andere hanen weten dat hij de absolute chef is. Vandaar de uitdrukking ‘haantjesgedrag’. Wanneer er andere hanen in de buurt zijn, zal de haan nog harder kraaien om indruk te maken. Hij duldt geen andere hanen in de omgeving. Het is niet mogelijk om hem dit af te leren. Het gedrag voor het grootste deel bepaald door geslachtshormonen’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een haan zorgt voor rust in het kippenhok
dmv gekraai
ook bakent hij hiermee z'n territorium af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De haan kraait voor
*zijn teritorium
*andere hanen in de buurt laten horen wie de baas is
*omdat de zon opkomt
*al die vrouwen van hem 1 voor 1 roepen is te vermoeiend, dus met kraaien staat gelijk zijn hele hok op stelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen er nog geen kunstlicht was, zoals de hedendaagse lampen...had je alleen maar het licht van de zon. Als die dan vroeg onder ging, was het aardedonker. En als de zon dan weer opkomt, wordt het weer licht. De haan gaf en geeft nog steeds aan, wanneer de zon op komt. Oftewel wanneer het licht wordt. Bijna alle vogeltjes beginnen te fluiten rond een uur of 6 s'morgens. Er zijn zelfs vogeltjes die s'nachts fluiten. Groetjes Schuimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra ze licht zien dan gaan ze kraaien