Maken merels schijnnesten?

Elk jaar, ook nu weer, vliegen merels heen en weer naar onze ligusterhaag om het nest wat daar al jaren zit te stofferen. Er wordt driftig heen en weer gevlogen maar volgens mij komt het nooit tot jonge vogeltjes, anders had ik dat toch wel waargenomen, 8 meter van mijn raam. Bouwen merels schijnnesten waarbij het nooit tot broedsel komt of ontgaat het mij stomweg dat er wel degelijk jonkies zijn na verloop van tijd ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

Simon heeft ongelijk en de bron waarnaar hij verwijst ook. Nestbouw is bij merels exclusief het werk van het vrouwtje. Szal heeft dat dus goed gezien. Dat mannetjes tijdens het broeden schijnnesten zouden bouwen is dus niet waar. Het Handbuch der Vogel Mitteleuropas, het meest volledige naslagwerk over Europese vogels, meldt niets over schijnnestbouw. Wat Szal ziet is het opknappen en opnieuw stofferen van een al gebouwd nest: dat komt bij merels regelmatig voor. Dat je nooit jongen ziet wijst erop dat het nest door roofdieren is gevonden en geplunderd. Dat is een akelig iets maar helaas de harde werkelijkheid in de natuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Roofdieren? Heel waarschijnlijk katten, die kennen er wat van. Maar ja, dat zijn eveneens roofdieren.
Een + voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eksters, vlaamse gaaien, kraaien en zelfs ratten en egels plunderen vogelnesten. Liefhebbers genoeg dus.