Is er een maximum grootte aan een spiercel?

En hoe groot dan ongeveer?
Ik vermoed dat er die wel zal zijn. Maar wat gebeurt er dan? Kunnen die knappen en bij hoe groot is dat dan ongeveer. Of gaan die dan spontaan delen? Want je ziet soms bodybuilders waarvan je je afvraagt of dat wel goed blijft gaan?!

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Cellen hebben een gemiddelde diameter van 15 x 10-6 meter.
Je vraagt naar de maximale grootte van een spiercel, alleen ik denk dat je vraag niet correct gesteld is. Spiercellen samen vormen spiervezels en deze vezels kunnen scheuren. Als ze gescheurd zijn, gaan ze zichzelf weer herstellen en tijdens dit proces groeit een spier. Dus niet omdat de cellen groter worden, maar omdat de cellen zich dus vermenigvuldigen waardoor de spiervezel groter wordt.

Kortom, de spiercellen zelf groeien niet, maar ze vormen samen een vezel en die kan groeien door mitose.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Toch lees ik bijv. op Wikipedia:
"spierweefsel in grootte toeneemt door volumevergroting van de afzonderlijke spiercellen... door middel van het vermeerderen van het sarcoplasmavolume of door het toenemen van de samentrekbare proteïnen." Dat staat onder spierhypertrofie. Dat geeft in vergelijk met jouw antwoord verwarring, omdat daar wel sprake lijkt te zijn van vergroting van de cellen zelf. Misschien lees ik iets niet goed