Als het lichaam de thermostaat hoger zet, dwz de lichaamstemperatuur opschroeft wel. De lichaamstemperatuur kan iets oplopen (lichte koorts) of flink stijgen (hoge koorts) en van alles daar tussen in. De temperatuursstijging zorgt er voor dat het lichaam beter in staat wordt gesteld de 'indringers' aan te vallen, te bestrijden en uit het systeem te verwijderen. Deze activiteiten van het lichaam vergen energie (=brandstof). Als
je zelf geen- of te weinig calorieën zou opnemen en dit maar lang genoeg duurt, zou je wat gewicht kunnen verliezen, het lichaam spreekt immers voor de bestrijding van de indringers zijn eigen vetreserve aan.
In princiepe zal het lichaam meer calorieén verbruiken als het lichaam het noodzakelijk acht de temperatuur op te schroeven als de indringers (bacterie, vitus etc.), maar gemiddeld gezien merk je daar weinig van, tenzij je dus dagenlang enorme verhoging zou krijgen en de calorie-inname tevens terug zou lopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
...als het lichaam het noodzakelijk acht de temperatuur op te schroeven als de indringers (bacterie, virus etc.) bestreden moeten worden, maar gemiddeld gezien merk je daar weinig van' moet er eigenlijk staan