De dwerginktvis, Sepiola atlantica, is een heel klein, onopvallend inktvisje van slechts 2 tot 5 centimeter lang. Aan te treffen tussen Noorwegen en Marokko. Van net onder de laagwaterlijn tot in open zee. Boven zand- en slibbodems, waar hij regelmatig ingegraven wordt aangetroffen. Ook zwemmend vlak boven de bodem of tussen wieren, of in rotspoeltjes in de getijdenzone.
Amadea
11 jaar geleden
de allerkleinste octopus is de octopus wolfi.

Het is ontdekt in 1913. Het is 1,5 cm lang. Je vindt ze in de Indische Oceaan. Een volgroeide Octopus Wolfi weegt minder dan een gram. Men weet nog weinig van deze octopus, maar men heeft ontdekt dat mannetjes franjeachtige "velgen" heeft op hun zuignappen, iets wat een ongewone eigenschap is.