hoe scherp kan een vis kijken onder water?

Als ik onder water zwem zie ik niet zo duidelijk. Als ik een snorkelbril opzet zie je het een stuk beter. Ziet een vis net zo scherp als ik met snorkel of zijn vage schimmen voor een vis voldoende?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
7K
Reddie
9 jaar geleden
Een vis zwemt altijd met een snorkelbril.

Het beste antwoord

De ogen van een vis zijn in verhouding redelijk groot, hebben een glanzende iris, een
kogelronde lens die niet van vorm veranderen, en een vlak hoornvlies.
Het scherpstellen gebeurt niet door de lens bol of vlak te maken (zoals bij mensen) maar door de ooglens met spierbewegingen naar voren of achteren te bewegen.

Het hoornvlies van een vissenoog heeft dezelfde brekingsindex als water en er treedt daardoor heel wat minder vervorming op dan dat bij mensen onder water gebeurt. Door de bolle vorm van het oog en doordat de lens als het ware buiten de pupil ligt, kan een vis een gezichtsveld van bijna 180° benutten.

Het zicht van de vis onder water is vrij beperkt en bedraagt niet meer dan enkele meters. Er is onder water gewoon niet voldoende licht en de vis gaat zijn zicht niet gebruiken als primair zintuig. Wel is de vis in staat om in close-up fijne details waar te nemen. Hij is dan ook bijziende.
Indien het water helder en spiegelglad is, kan de vis ook zaken buiten het water onderscheiden, maar bij een wateroppervlak in beweging zal de vis waarschijnlijk niet veel zien. Ook is de kijkhoek beperkt. Indien hoek te groot wordt is het wateroppervlak een spiegel voor het vissenoog.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik meen dat je het over zoet water hebt. Net als vogels/dieren/enz, zijn er vissen die redelijke goede ogen hebben en vissen die deze niet hebben. Rietvoorns en forellen o.a. jagen vooral aan de oppervlakte op insecten (zij hebben ook een opwaarts gerichte bek) en hebben een redelijk zicht. Zo zal je nooit rietvoorns aantreffen in troebel water. Baarzen jagen eveneens op 't zicht. Brasem en barbeel daarentegen azen vooral op de bodem, soms diep in de modder (zij hebben een neerwaartse bek). Brasems komen bijna niet voor in helder water. Zij zijn te lui en worden daardoor onder de knoet gehouden door snoeken, die in helder water weer op zicht (ook via trillingen) jagen. Daardoor heeft de brasem en barbeel bvb, geen baat bij goede ogen, en hebben zij een zeer slecht zicht. Als vroegere sportvisser heb ik ooit brasem gevangen met een rode made, terwijl ze een witte negeerde, dit in water waar je op de bodem met sterk licht geen 50 cm ver kon zien. Deze vissen azen uitsluiten met het reukorgaan, wat dan weer zéér goed ontwikkeld is. Ook hebben vissen op de zijlijn heel wat gevoelige zenuwcellen en kunnen daarmee een nylondraad onder water lokaliseren. Enkel bij een hele groep vissen die explosief azen zal een visser lijnzwemmers ervaren. Deze gevoelige cellen helpen roofvissen zoals een snoek bvb aan prooi, doordat ze eveneens trillingen voelen van voorbij zwemmende vissen. Je kan dus stellen dat het overleven bij vissen, minder in de ogen zit, maar meer via zenuwcellen en geur. Er is echter nog heel wat onderzoek nodig om heel het plaatje, juist op de kaart te zetten.