Waarom vliegen vleermuizen alleen snachts?

Ze gebruiken toch een echo dan kunnen ze toch beter overdag op insecten jagen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom is het volgens jou beter om overdag te jagen als je gebruik maakt van echolocatie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft het niet te maken met het geringe aantal lichtbronnen 's nachts?
Dat insecten zich rond die lichtbronnen concentreren waardoor het voor de vleermuis aantrekkelijker wordt om 's nachts te jagen? Ik las een tijd geleden wel een artikel over outdoor festivals.
Geen wolkje aan de lucht, en toch lijkt het op sommige plekken te regenen als het eenmaal donker is.
Dit schijnt dan vleermuizenurine te zijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En omdat het nachtdieren zijn

Antwoorden (2)

Vleermuizen jagen ´s nachts, omdat dat ze dan minder concurrentie hebben van andere dieren (vooral vogels) die ook op insecten jagen. Daarnaast hebben ze ´s nachts minder te vrezen van roofvogels.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord klopt met je link, maar de meeste insecten die vogels eten vliegen niet tijdens de nacht, van concurrentie is er nauwelijks sprake.
"Vleermuizen hebben behalve de mens eigenlijk niet zo veel andere vijanden. Maar tijdens de winterslaap zijn ze wel kwetsbaar. Dan hebben ze geen bescherming tegen rovers, zoals ratten, bosmuizen en valken. Daarom verbergen ze zich voor deze dieren door op onbereikbare plaatsen weg te kruipen of te gaan hangen."
http://www.scholieren.com/werkstuk/11217 Ook uilen durven er weel eens eentje te pakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Insecten die vogels eten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha! Broodjeei XD
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha...vogels! Moet vleermuizen zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn opmerking was wel juist, maar fout geschreven. Ik bedoel dat er geen concurrentie is omdat vogels bijna geen insecten eten die de vleermuizen nuttigen tijdens de nacht. Er had beter gestaan "de meeste insecten die DOOR vogels WORDEN GEgeten vliegen niet tijdens de nacht. Het is inderdaad verwarrend...
De vleermuizen die hier leven, hebben alle belang 's nachts te vliegen omdat hun prooidieren dit eveneens doen. (ze eten nachtinsecten). Ze gebruiken echo om in het donker deze insecten te kunnen lokaliseren, ook om niet tegen hindernissen aan te vliegen.
"Een vleermuis moet om te overleven per nacht een kwart tot een derde van zijn lichaamsgewicht aan insecten eten. Voor een vleermuis betekent dat per nacht wel 300 muggen, motjes en kevertjes. Dit betekent dat bijvoorbeeld één enkele watervleermuis in de periode van 15 mei tot 15 oktober ruim 40.000 muggen kan verorberen. Een gemiddelde kolonie eet per zomer enkele tientallen kilo's insecten. Er zijn geen andere dieren die zoveel nachtinsecten eten. "
Ze moeten daarom ook héél snel zijn.