Is het mogelijk om zwanger te zijn van jezelf als je mens hermafrodiet bent?

Stel, je bent een hermafrodiet en beide geslachtsdelen op je lichaam werken, (kan sperma afgeven/zwanger worden) is het dan mogelijk om zwanger te worden van jezelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
19.2K

Het beste antwoord

Niet alle hermafrodieten (of interseksuelen, zoals de term voor mensen is) zijn onvruchtbaar.
Interseksuele mensen hebben vanaf hun geboorte 2 geslachtsdelen waarvan er 1 vruchtbaar is. In enkele gevallen 2. Deze geslachtsdelen zijn meestal niet volledig ontwikkeld, waardoor vaak reconstructie-operaties noodzakelijk zijn.
In sommige gevallen zou het dus theoretisch gezien mogelijk kunnen zijn om eigen zaad- en eicellen bij elkaar te brengen in een poging zichzelf te bevruchten, ware het niet dat er meer dan dat nodig is om een kind ter wereld te brengen. Zo spelen hormonen ook een belangrijke rol.
In de praktijk is het niet bekend dat een interseksueel ooit door zelfbevruchting zwanger is geweest. Meestal is de dubbelslachtigheid niet de enige afwijking in het lichaam en is het voor deze mensen sowieso al erg moeilijk om zwanger te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je hemafrodiet bent, ben je onvruchtbaar.
Dus je kunt dan niet zwanger raken van jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig wordt de naam hermafrodiet niet meer gebruikt voor mensen.
De term is niet correct omdat hermafrodie voor de mens als soort geen kenmerk is.
Het is geen kenmerk omdat volgens de strikte medische betekenis van het woord de beide geslachtsorganen niet alleen aanwezig, maar ook vruchtbaar moeten zijn.

Vandaag de dag gebruikt men daarom dan ook de meer correcte benaming 'interseksueel'. Hermafrodie wordt door sommigen wel als belediging opgevat.