Hoe kan ik fruitvliegen, vliegen, krekels en andere insecten kweken voor mijn bidsprinkhaan?

Hoihoi,

Ik wil binnenkort een bidsprinkhaan kopen. Ik heb gelezen dat je sommige soorten gewoon op kamertemperatuur kunt houden en ik heb thuis nog een groot oud aquarium staan dat daar goed aan voldoet. Nu vraag ik me af of ik zelf insecten kan kweken om te voeren aan mijn bidsprinkhaan, dit lijkt me erg leuk om te doen. Ik zat te denken aan het kweken van fruitvliegen, huisvliegen en krekels. Weet iemand hier iets meer van? Ik zou het graag zo simpel mogelijk willen houden. Iemand die hier iets meer vanaf weet of toevallig een goed filmpje heeft waarin het goed uitgelegd staat?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op Google intypen ---kweken van krekels---- en je weet alles.
Zo ook bij fruitvliegjes, vliegen enz.
je zal echter veel problemen tegen komen, met zelf kweken.
Veelal moet je een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid hebben, dus moet je gaan verwarmen. ( erg lastig)
Maar het kan zeker wel.

Antwoorden (2)

Huisvliegen kweken doen heel wat mensen zonder het zelf te willen. Ze leggen hun eieren in rottend vlees en soms ook in gistend plantenafval (eigen ervaring). In menige groencontainer kruipen daarom de uit de eieren gekomen larven rond, ons bekend als maden. Als je die maar lang genoeg hun gang laat gaan verpoppen ze zich waarna de huisvlieg eruit komt. Door voor goed toegankelijk vlees te zorgen en erop te letten dat je de poppen tijdig verzamelt en opsluit kweek je dus heel makkelijk en heel onsmakelijk huisvliegen. Fruitvliegjes hebben een voorkeur voor gistend fruit en kan je op vergelijkbare manier kweken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet je dan dat er geen 'ongewenste' bacterien etc. meekomen. Of is dit een domme vraag? Ik wil het graag weten en weet er verder niets van af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet je niet maar de manier die ik beschrijf is heus de manier waarop vliegen en fruitvliegjes zich voortplanten. Alle volwassen dieren die je ziet rondvliegen zijn zo geboren. Je moet, als je ze zelf kweekt, natuurlijk altijd je handen wassen nadat je bezig bent geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het antwoord. Weer iets geleerd!
"Deze prooidieren zijn geschikt om te voeren aan bidsprinkhanen:
krekels
sprinkhanen
meelwormen
huisvliegen (greenbottle)
bromvliegen (bluebottle)
fruitvliegen: Drosophila hydei (groot) of Drosophila melanogaster (klein)
springstaartjes
motten
wasmotten
wasmotlarven
kakkerlakken
rupsen
vliegen
muggen
zweefvliegen
de meeste soorten kleine kevers
Het is belangrijk dat je je bidsprinkhaan afwisselende voeding heeft. Dus niet elke dag hetzelfde soort prooidier, maar dan weer iets wat je zelf buiten gevangen hebt, dan weer een krekeltje en dan weer een vlieg.
Je kan het voer in het hok loslaten zodat de bidsprinkhaan het zelf vangt, of je kan de prooi vastpakken met een pincet en in de buurt van de bidsprinkhaan houden. Als hij de prooi opmerkt en hij heeft zin in voedsel dan grist hij het beestje vliegensvlug van de pincet.
Aan het achterlijf van je bidsprinkhaan kan je zien hoeveel je hem moet voeren. Is het achterlijf erg plat, dan kan er wel voedsel bij. Als het achterlijf erg bol en rond is kan je hem een paar dagen niet voeren, want het is niet goed om de bidsprinkhaan zich steeds vol te laten eten. Het beste is om een redelijk bol achterlijf te behouden. Je kan beter regelmatig voeren dan ineens heel veel."

Zie link helemaal onderaan met veel informatie over diverse bidsprinkhanen.

Voedingsbodem, fruitvliegjes:
Geprakte banaan, scheutje melk, scheutje bier en een scheutje slagroom, heel fijne wortelrasp en haversmoutvlokken.
http://www.bidsprinkhanen.be/viewtopic.php?f=7&t=3220

Meelwormen kweken
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/meelwormen-kweken

Krekels kweken
http://users.telenet.be/woutersreptiles/zelf_krekels_kweken_op_maat.htm

Huisvliegen kweken
http://www.bierpromotie.be/voordrachten/index.php?pagina=huisvlieg