Hoe lang duurt het voordat zweet gaat stinken?

De vieze geur wordt veroorzaakt door bacteriën is me verteld. Hun uitwerpselen zijn dit. Zweet ''los'' stinkt dus niet. Hoe lang duurt het dan voordat zweet gaat stinken? Dus voordat de bacteriën genoeg uitwerpselen hiervoor gecreëerd hebben?

Het zal waarschijnlijk afhangen van de hoeveelheid zweet. Maar wanneer je een hoeveelheid nodig bent in het antwoord, mag je deze van mij kiezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

dat verschilt van persoon tot persoon.
iemand die een pruik onder zijn arm heeft zitten geeft de bacterien een prima huisje om van het zweet een stinkend zaakje te maken.

je kan de zweetlucht verdoezelen met een luchtje, maar er zijn ook deo's die de bacteriegroei remmen.

gemiddeld zweet een mens een halve liter per dag, en de man wat meer. gewoon douchen en wassen helpt niet om de bacteriën weg te wassen, maar je kan wel de oude zweetlucht verwijderen zodat de (nog steeds) aanwezige bacteriën hun stinkende werkje weer overnieuw kunnen starten.

hoe lang het dus gaat duren is niet te zeggen. hoeveel haar heb je onder je arm, hoe vaak douche je, welke deo gebruik je, wat heb je gegeten, welke inspanningen heb je verricht, doe je schone kleding aan....etc etc.

kijk bij de link voor meer zweet-weetjes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zweten staat de nodige info. Het heeft ook te maken met welke zweetklieren het zijn. De exocriene zweetklieren hebben te maken met het zweten als je het warm hebt zeg maar. Die schijnen dus geen geur te verspreiden. De apocriene klieren geven geurstoffen (hormonen) af en kunnen in combinatie met de al aanwezige bacteriën onder de oksel voor de typische zweetlucht zorgen.
Zo is het mij opgevallen dat ik een minder aangename zweetgeur verspreid op bepaalde dagen in mijn cyclus, terwijl ik me dan zeker niet minder hygiënisch gedraag qua douchen etc.
Dus het hoeft helemaal niks met hygiëne (hoe lang zit het zweet er al en hoe lang heb je niet gedoucht) of hoeveelheid zweet te maken te hebben, maar heeft denk ik meer met de hormoonhuishouding te maken.