Waarom wast een wasbeer zijn voedsel ? Is dit het enige dier dat dit doet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Het zoogdier dat mens heet doet dit ook. Om eventuele ziekmakers er af te halen.
Reddie
10 jaar geleden
@Amadea, ik doe het om zand, klei en stof eraf te halen.
Voor die ziektekiemen ben ik niet zo bang.

Het beste antwoord

Wasberen wassen hun voedsel niet.

Met behulp van de gevoelige voorpoten voelt de wasbeer in ondiep water onder stenen en in de modder of er zich voedsel bevindt (zoals vissen, schaaldieren of kreeften). Ook brengt hij voedsel in zijn voorpoten naar het water, waar hij het kneedt en omkeert, om oneetbare delen uit het voedsel te verwijderen. Vroeger werd dit gedrag ten onrechte aangezien voor het wassen van zijn voedsel.

Toegevoegd na 36 minuten:
De naam wasbeer komt trouwens van waarnemingen van in gevangenschap gehouden dieren.
In de natuur, waar hij een deel van zijn voedsel onder water zoekt en daardoor tijdens het jagen schoon spoelt, ‘wast’ de wasbeer niet. In dierentuinen doet hij dit wel.
Dit kan compensatiegedrag zijn van deze dieren omdat ze in de vrije natuur hun voedsel in het water kunnen vinden met hun gevoelige voorpoten en dit gedrag dus ook in gevangenschap simuleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een wasbeer wast zijn voedsel niet, dat lijkt alleen maar zo.

Vroeger dacht men dat een wasbeer geen speekselkieren had, het vochtig maken van het voedsel zou het voedsel makkelijker eetbaar te maken.

Maar tegenwoordig denkt men daar anders over. Een wasbeer heeft hele slechte ogen, daardoor moet hij veel meer op de tast doen. Echter op zijn handjes heeft een wasbeer geen kleine huidribbeltjes zoals wij die hebben en die je vingerafdrukken maken. Met behulp van de vervorming van de huidribbeljtes voel je normaal gesproken druk en weerstand en kan je beter voelen wat een voorwerp is.
Door het nat maken van zijn handen wordt de gevoeligheid van de zenuw vergroot en is de wasbeer beter in staat om te voelen wat hij precies op wil eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch komt dit gedrag alleen in gevangenschap voor. Het meenemen van voedsel naar water en het afspoelen is in het wild nog nooit gezien.
Waarschijnlijk is het dus compensatiegedrag omdat hij in gevangenschap niet in het water voedsel kan zoeken.