Is het bewezen dat kreeften en krabben pijn voelen? Of is daar niks over bekend?

Er zijn nog altijd mensen die beweren dat kreeften en krabben geen pijn voelen. Weer andere mensen zeggen juist heel stellig dat deze dieren wél kunnen lijden. En ik heb eens een wetenschapper horen zeggen dat hij denkt dat een kreeft/krab geen 'interpretatieve pijn' voelt. Wat bedoelt hij hier precies mee? Is er al iets 100% aangetoond over pijnbeleving bij deze dieren? Zijn er feiten bekend over wat ze voelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus @neopetote, Ik ken wel Interpretatieve wetten (België).
Dat zijn wetten waarin de wetgever omschrijft hoe een bepaalde wet moet worden geïnterpreteerd. Dit is dan een "authentieke interpretatie" (Belgische Grondwet Art 84), die verplicht toegepast moet worden door de rechters. Geen interpretatieve pijn voelen? Een niet te beredeneren pijn voelen?

Antwoorden (1)

Hij begon met garnalen. Na zoveel jaren dat hij met de diertjes werkte, dacht hij dat hij wist wat hij kon verwachten, Hij dacht dat dat hij niets meer dan reflexen zou zien. Toen hij azijnzuur op hun antennes borstelde, begonnen de garnalen de antennes te verzorgen met complexe, langdurige bewegingen van beide voorpoten. Bovendien verminderde de intensiteit van de verzorging wanneer plaatselijke verdoving vooraf werd toegepast op de antennes. Een duidelijk teken dat het diertje wel pijn voelt en daar ook iets aan wil doen.
Toen wendde hij zich tot de krabben. Hij diende een korte elektrische schok toe aan een heremietkreeft. Die begon op de plek waar de schok was toegediend, voor langere tijd met zijn klauwen te wrijven. Op sommige momenten zouden de garnalen en krabben hun ledematen in allerlei bochten wringen om de pijnlijke plek te kunnen bereiken. “Dit zijn niet alleen reflexen,” zegt Elwood. “Dit is langdurig en ingewikkeld gedrag dat duidelijk betrekking heeft met het centrale zenuwstelsel.”
Uit het experiment bleek dat de waarschijnlijkheid dat de kreeft zijn schelp zou dumpen door aanhoudende pijnprikkels in relatie stond met hoe wenselijk de schelp was.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat soort verhalen heb ik weleens vaker gehoord. Maar er zijn ook wetenschappers die daar andere verklaringen voor hebben. Het is ook zo moeilijk, omdat je nooit precies kunt weten wat-ie precies voelt hé... Tussen haakjes, ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat die wetenschapper waarover u praat, beter eerst die dieren onder narcose had kunnen brengen! Onder narcose kan men namelijk ook pijn meten. En dan weet je natuurlijk zeker dat een dier niet lijdt, als hij toch kan lijden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@noepetote
Je moet het ook WILLEN geloven. Het experiment wat fremar beschrijft is een geweldig experiment omdat het zo eenvoudig is. Voor bijna elke wetenschappelijke verklaring (in het algemeen) is er wel een wetenschapper die daar aan twijfelt. Dat moet ook want dat is nu eenmaal de aard van wetenschap. Er zijn geen garanties, maar wanneer vele wetenschappers het eens zijn én e.e.a. bewezen en verklaard kan worden met een eenvoudig experiment als dit dan mag je er vanuit gaan dat die paar wetenschappers die ontkennen dat kreeften pijn voelen het gelijk NIET aan hun kant hebben.
(en (ik gok !!!) nauwe banden met de kreeftenvisserij hebben)