hoe evolueerde 'de zwangerschap'?

Ik vroeg het me af omdat als je vergelijkt me andere 'soorten' er wel grote verschillen zijn.

Katten ovuleren pas door de paring zelf.
Honden moeten vuil staan om te laten dekken.

Wij ovuleren gewoon maandelijks. En moeten gedekt zijn voor die 'vuile' dagen.

Is er een vorm van evolutie geweest van zwangerschappen van soorten of is het gewoon 'tja zo is het en punt uit'.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik doelde natuurlijk niet dat katten, honden en mensen evolutionair gezien bij elkaar in dezelfde lijn horen.
Ik gebruikte gewoon die diersoorten als voorbeeld.

Al moet ik toegeven dat ik de mens wel gebruikt heb, omdat in mijn ogen dat een raar-systeem is als je het vergelijkt met andere dieren. ( en toch werkt het heel goed )
Want je hebt maar enkele dagen om raak te schieten die maand. En de maand nadien is het terug van dat.
Maar honden die zijn maar twee keer per jaar loops en hebben een groter kader om een reu tegen te komen. ( dit is al beantwoord hierbeneden dus daarvoor dank )

Ergens vroeg ik me gewoon af of de mens in het verre verleden een 'ander systeem' had.
En of als we binnen enkele duizenden generaties verder, kijken naar onze soort of voor mijn part honden,... is/kan zijn dat het systeem dan veranderd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je uitgangspunt is verkeerd. Dat dieren, waaronder de mens, zich voortplanten door in hun lichaam een bevruchting tot stand te brengen, het jong daar tot een bepaald niveau te ontwikkelen em het dan op de wereld te zetten wil niet zeggen dat dit mechanisme voor al die dieren precies hetzelfde werkt. Evolutie is het proces wat ervoor zorgt dat de meest geschikte individuen van een soort de meeste kans krijgen om zich voort te planten. Bevruchting is daar een aspect van. En verschillende soorten zullen dus verschillende strategieen ontwikkelen om de voortplanting zeker te stellen. Om bij je voorbeelden te blijven. Katten zijn veelal solitair levende dieren. Het werkt dus het beste als een toevallige ontmoeting tot bevruchting leidt. Honden, of liever hun voorouders, de wolven, leven in roedels. Dus er is altijd wel mogelijkheid tot bevruchting. Dat betekent dat het daar loont om te timen zodat de jonge bijvoorbeeld op een kansrijker tijdstip geboren worden

Die grote verschillen van jou zijn voor mij slechts minuscuul. Er is ovulatie met een cyclus, of een directe hormonale stimulus. Maar een cyclus wordt ook hormonaal gestuurd, en kan door allerle factoren worden beïnvloed. Meerdere vrouwen bij elkaar synchroniseren hun cycli. Honden en mensen zijn (in jouw tekst) precies hetzelfde. (Hoewel ik de betiteling "vuil" niet ken, en ook heel raar vind.)

Mensen, katten en honden zitten niet in dezelfde " evolutielijn" . Voor de evolutionaire veranderingen is het belangrijk dat de " toevallige afwijkingen " de soort beter in stand houden. De evolutie van kat, die van de hond en die van de mens hebben niets met elkaar te maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100