hoe evolueerde 'de zwangerschap'?

Ik vroeg het me af omdat als je vergelijkt me andere 'soorten' er wel grote verschillen zijn.

Katten ovuleren pas door de paring zelf.
Honden moeten vuil staan om te laten dekken.

Wij ovuleren gewoon maandelijks. En moeten gedekt zijn voor die 'vuile' dagen.

Is er een vorm van evolutie geweest van zwangerschappen van soorten of is het gewoon 'tja zo is het en punt uit'.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik doelde natuurlijk niet dat katten, honden en mensen evolutionair gezien bij elkaar in dezelfde lijn horen.
Ik gebruikte gewoon die diersoorten als voorbeeld.

Al moet ik toegeven dat ik de mens wel gebruikt heb, omdat in mijn ogen dat een raar-systeem is als je het vergelijkt met andere dieren. ( en toch werkt het heel goed )
Want je hebt maar enkele dagen om raak te schieten die maand. En de maand nadien is het terug van dat.
Maar honden die zijn maar twee keer per jaar loops en hebben een groter kader om een reu tegen te komen. ( dit is al beantwoord hierbeneden dus daarvoor dank )

Ergens vroeg ik me gewoon af of de mens in het verre verleden een 'ander systeem' had.
En of als we binnen enkele duizenden generaties verder, kijken naar onze soort of voor mijn part honden,... is/kan zijn dat het systeem dan veranderd.

nounka
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Zo is het geschapen, ja. En dat het bevallen pijn doet hebben we aan Eva te danken. Lees Genesis, het eerste Bjbelboek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja maar wat daar instaat heeft hier dus helemaal niets mee te maken.
Lees maar eens een biologieboek i.p.v. de bijbel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea, de beste wensen voor dit jaar. Mocht het je niet opgevallen zijn, dit is de weteschapsrubriek, niet de religie rubriek.
nounka
9 jaar geleden
mensen,... ik ben blij met de antwoorden die ik krijg. Dus ook daarom dank aan al de bovenstaanden.
Maar ik doelde wel op biologisch vlak natuurlijk.
Erna55
9 jaar geleden
Het woord " evalueren " in de vraag zou een aanwijzing kunnen zijn dat de bijbel niet de goede bron is voor een antwoord.
Amadea
9 jaar geleden
Er staat geen evalureren in de vraag, maar evolueren en ovuleren.
Erna55
9 jaar geleden
@amadea
Natuurlijk bedoel ik evolueren. ( Autocorrect)
Maar evolutie staat dus nog steeds niet in Genesis .
Dus dan wederom : de bijbel is geen goede bron voor een antwoord !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is wel bewijs voor evolutie, ook van vis naar giraf. En je mag wel een mening hebben, maar het is een beetje apart om die 100% af te laten hangen van een boek.
Zeggen dat je niet in evolutie gelooft is net zo dom als zeggen dat je niet in zwaartekracht gelooft.

Het beste antwoord

Je uitgangspunt is verkeerd. Dat dieren, waaronder de mens, zich voortplanten door in hun lichaam een bevruchting tot stand te brengen, het jong daar tot een bepaald niveau te ontwikkelen em het dan op de wereld te zetten wil niet zeggen dat dit mechanisme voor al die dieren precies hetzelfde werkt.

Evolutie is het proces wat ervoor zorgt dat de meest geschikte individuen van een soort de meeste kans krijgen om zich voort te planten. Bevruchting is daar een aspect van. En verschillende soorten zullen dus verschillende strategieen ontwikkelen om de voortplanting zeker te stellen. Om bij je voorbeelden te blijven. Katten zijn veelal solitair levende dieren. Het werkt dus het beste als een toevallige ontmoeting tot bevruchting leidt. Honden, of liever hun voorouders, de wolven, leven in roedels. Dus er is altijd wel mogelijkheid tot bevruchting. Dat betekent dat het daar loont om te timen zodat de jonge bijvoorbeeld op een kansrijker tijdstip geboren worden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Hoi, Ik ga er toch niet van uit dat het overal hetzelfde is ( dieren ) ik vraag net hoe de verschillen er gekomen zijn. En dat lees ik in het tweede deel van je antwoord. Waarvoor dank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@adriaanv het is zinloos discussieren met mensen die wetenschappelijk bewijs niet accepteren maar zich wel openstellen voor youtube filmpjes om theorien te ontwikkelen over vervormde schedels als gevolg van cultureel antropologische uitwassen in verschillende periodes van de menselijke geschiedenis. Ik sla deze keer over als je het niet erg vind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de vragen zou ik zo zeggen dat het goede vragen zijn om op GV te stellen. Voor het tweede herhaal ik mijn eerdere reactie " het is zinloos discussieren met mensen die wetenschappelijk bewijs niet accepteren"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien je je eigen vraag beantwoord laat ik het hierbij.

Andere antwoorden (2)

Die grote verschillen van jou zijn voor mij slechts minuscuul.
Er is ovulatie met een cyclus, of een directe hormonale stimulus.
Maar een cyclus wordt ook hormonaal gestuurd, en kan door allerle
factoren worden beïnvloed.
Meerdere vrouwen bij elkaar synchroniseren hun cycli.
Honden en mensen zijn (in jouw tekst) precies hetzelfde. (Hoewel
ik de betiteling "vuil" niet ken, en ook heel raar vind.)
Reddie
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Dank je wel,...
Ja dat zeggen we hier zo ( typisch Vlaams of mss enkel Antwerps ???. Loops is geloof ik het meest normale woord.
Mensen, katten en honden zitten niet in dezelfde " evolutielijn" .

Voor de evolutionaire veranderingen is het belangrijk dat de " toevallige afwijkingen " de soort beter in stand houden.
De evolutie van kat, die van de hond en die van de mens hebben niets met elkaar te maken.
Erna55
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Waarom de minnen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heb je soms. Ik denk msschien omdat je niet echt iets uitlegt, maar op zich is het antwoord niet fout.
Erna55
9 jaar geleden
@mullog : dank je.
Ik wil leren van de minnen. Daarom vraag ik ook naar het waarom.
Ik wordt veel be- mind.
Bij. Maria-in-de- stal ( Driekoningen ) nu al 9 minnen. Ook daar zou ik van willen leren.
nounka
9 jaar geleden
Bedankt in ieder geval voor je antwoord. Minnen of niet, alles draagt bij aan het bijleren.