op welke manier proeft een vogel?

Ik wil graag weten hoe een vogel proeft. Niet dat ik het wil opeten, maar als een vogel bijvoorbeeld een vis vangt hoe proeft hij dat dan. Proeft hij ook zuur, bitter, zoet en zout?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.6K

Antwoorden (2)

De smaakzin- de gevoeligheid voor zure, zoete, zoute en bittere stoffen- is waarschijnlijk hetzelfde als bij de mens, hoewel vogels minder smaakpapillen hebben. Een duif bijv. maar 30-60, en de mens 9000.
Proeven hebben aangetoond dat vogels wel degelijk verschillen in smaak en smakelijkheid opmerken. Het feit dat veel insecten een onaangename smaak hebben ontwikkeld als bescherming tegen vraat door vogels, is daar een bevestiging van.
9 jaar geleden
Er zijn nog weinig onderzoeken gedaan, HOE een vogel proeft.
Alleen Berkhout heeft zich daar op gericht.
Hij vond dat de smaakpapillen van eenden zich in de kaken van de snavel bevinden.

____citaat _____uit het gevoel van een vogel _______

In zijn speurtocht naar kennis over de zintuigen van vogels kwam Tim Birkhead ook in Leiden uit, bij de inmiddels gepensioneerde ecoloog Herman Berkhoudt. Hij was een van die ecologen die tijdens hun werkzame leven nauwelijks erkenning hadden gekregen voor hun onderzoek naar zintuigen van vogels.
In het geval van Berkhoudt ging het om de ontdekking van de smaakpapillen bij eenden, die zich niet in de tong of achter in de bek bevinden, maar in de kaken van de snavel.
_______einde citaat ___________
Erna55