Hoe belucht je actief slib?

Voor school moeten we water zuiveren, het moet gemisch en biologisch. Ons idee was om actief slib te gebruiken. Alleen je moet het beluchten om alles in leven te houden etc. VOlgens mij moet je ook de temperatuur meten, maar veel kan ik niet vinden.
Is er iemand die een idee heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ligt eraan of je earobe bacterien gebruikt of anaerobe bacterien.
Aerobe bacterien hebben inderdaad lucht nodig om vuil af te breken. In een zuurstofarm milieu blijven ze misschien wel in leven maar zullen ze geen afvalstoffen meer verteren. Om te beluchten kun je gewoon luchtslangetjes gebruiken en perslucht uit een compressor. Regelventieltje ertussen en klaar.

Voor je chemische stap kun je al hel veel doen met hobby-electronica. De diverse sensoren om temperatuur of zuurgraad te meten kosten bijna niks meer, en voor besturing kun je gewoon een Arduino of RaspberryPi gebruiken. Daarmee kun je bijvoorbeeld natronloog, zoutzuur, flocculant of polyelectroliet doseren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beluchten doe je met een beluchtings pompje voor een aquarium of vijver.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de temperatuur op een bepaalde minimum waarde moet worden gehouden, kan dat eenvoudig met een verwarmingselement met thermostaat zoals dat in een aquarium wordt gebruikt.
Door er lucht door te borrelen.

Echter moet je niet alleen zien dat je er lucht doorborrelt, je moet ook nagaan of dat voldoende is, om goed te zijn zou je dus aan de uitgang van je zuiveringsinstallatie een zuurstofmeter moeten zetten. Daalt de zuurstofconcentratie dan wil dat zeggen dat de bacteriën teveel zuurstof opgebruiken omdat het water te sterk verontreinigd is. In dat geval moet je het water aan de ingang van je zuiveringsinstallatie verdunnen om het slib in leven te houden. Echter ook weer niet teveel aangezien je water nog 'zuiverbaar' moet zijn. Daarom gebruik je best water dat behandeld moet worden om te verdunnen. Zo zou je een systeem kunnen bedenken met een buffervat, daalt de zuurstofconcentratie plots dan kan je het te sterk verontreinigde water in dat buffervat stockeren en achteraf beetje bij beetje met minder verontreinigd water naar je beluchtingsvat steken.

Temperatuur en pH moeten ook goed zijn, maar die kan je bijvoorbeeld ook aan de ingang controleren.