Kan bijvoorbeeld de krokodil uitsterven door het opwarmen van de aarde?

Ik heb gelezen dat het geslacht van een krokodil bepaald wordt door de warmte van het ei, hoger begraven geef een ander geslqcht dan dieper begraven. Nu de aarde warmer wordt bestaat dan de kans dat er alleen nog krokodillen zijn van een geslacht en zo uitsterven?

Zou dit ook voor schildpadden kunnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
volgens mij wel maar ik durf het niet 100% te zeggen

Het beste antwoord

Ik moest het even opzoeken, want de kennis was wat weggezakt, maar mijn bron ondersteunt mijn eerste inval.

Bij krokodillen en veel andere reptielen is het inderdaad zo dat het geslacht niet al na de bevruchting wordt bepaald, maar pas later in het ei, en door factoren van buitenaf zoals de temperatuur. Vanaf 32 graden komen uit de (meeste) eieren mannetjes, onder de 31 (meestal) vrouwtjes, Zoals je ziet is dat niet al 100 %, dus er zullen altijd van beide geslachten exemplaren overblijven.

Die temperatuur is echter niet uitsluitend het gevolg van toeval ; het vrouwtje heeft daar zeker wel invloed op door te bepalen hoe en waar ze haar nest maakt (wat dieper of minder diep, in de schaduw onder een boom of in de volle zon etc.). Of en hoe ze dat eventueel instinctief of bewust doet en hoe dat proces wordt aangestuurd (hormonen, geuren, buitentemperatuur) weten we niet, maar blijkbaar ziet het leven ook hier kans om ook tegen de stroom in haar ruimte op te eisen.

Voor het broeikaseffect dus dieren waarvan de eieren temperatuursafhankelijk zijn kan gaan bedreigen, moet het wel meer dan een paar graadjes warmer worden. En op de hele lange duur - waarschijnlijk te lang voor ons om waar te nemen - kunnen - maar meer waarschijnlijk zullen- er kleine veranderingen in dat proces optreden die de balans tussen mannetjes en vrouwtjes herstelt of optimaliseert.