Waarom noemen ze een kameel 'schip van de woestijn'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Vraag ;-)

Het beste antwoord

Zet een uitgedroogde kameel een bak met honderd liter water voor en hij slorpt het binnen enkele minuten helemaal op, daarmee zijn watertekort aanvullend. De meeste zoogdieren, inclusief de mens, zouden er dood bij neervallen. De rode bloedcellen knappen bij een snelle wateropname. De kameel kan het aan omdat het water slechts mondjesmaat uit de maag en darmen naar de rest van het lichaam wordt doorgegeven. Bovendien kunnen de rode bloedcellen van kamelen opzwellen tot twee en een half maal hun beginvolume zonder kapot te barsten. Door al deze wonderlijke aanpassingen kan een kameel heel lang zonder water. Hij overbrugt moeiteloos zeventien waterloze dagen in de hete zomer als hij tenminste niet hoeft te werken. Dit, gevoegd bij zijn golvende en sierlijke manier van lopen en het gemak waarmee de kameel zware lasten over grote afstanden vervoert, maakt dat het dier zijn bijnaam 'schip van de woestijn' ruimschoots waarmaakt.

Kamelen volgen met hun kop altijd de zon. Door met de zon mee te draaien, raken de zonnestralen alleen het smalste deel van het lijf en is de warmteopname minimaal. Midden op de dag rusten kamelen, allemaal in dezelfde richting gedraaid, om inspanning te vermijden en zo waterverlies te beperken. Ze kruipen op het heetst van de dag zelfs naar elkaar toe als er nergens een schaduwrijk plekje te vinden is; twee dieren naast elkaar ontvangen minder warmte dan wanneer ze apart zitten. Om tijdens het zitten niet te veel warmte via de brandend hete woestijnbodem op te nemen, beschikken kamelen over dikke eeltplaten op plekken waar het lichaam de grond raakt: op de borst en de poten. De platen beschermen ook tegen verwondingen.

De lijst van aanpassingen lijkt oneindig. De lange poten van de kameel houden zijn hoofd letterlijk koel, want als het op de woestijnbodem zindert van de hitte, is het twee meter hoger zeker 20 graden koeler. Een kop op twee meter hoogte heeft nog meer voordelen; de kameel kan takken van bomen eten waar andere dieren niet bij kunnen en tijdens een niet al te hevige zandstorm suizen de zandkorrels vooral op borsthoogte voorbij. Pas bij hoge windsnelheden warrelt het zand hoger op, dan sluit de kameel zijn neusgaten en komt er een vlies over de ogen dat de oogbol tegen zand en uitdroging beschermt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

een schip kan lang in de oceaan blijven... kamelen kunnen lang in de woestijn blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kamelen werden in het oude Egypte al gebruikt als lastdieren. In lange karavanen trokken zij door de woestijn en de kameel wordt soms ook wel "het schip van de woestijn" genoemd. Een kameel kan wel 280 kilo op zijn rug dragen!
Kamelen kunnen wekenlang zonder te drinken in leven blijven. Ze verliezen erg weinig water, onder andere doordat ze pas gaan zweten op het moment dat hun lichaamstemperatuur boven de 40"°C komt.
Als een kameel dan drinkt, drinkt hij meer dan 100 liter water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het schijnt dat een kameel een dusdanig schommelende beweging maakt, dat mensen die op de kameel rijden en die hier gevoelig voor zijn, zich flink zeeziek kunnen gaan voelen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha dat zou het zomaar kunnen zijn;-)
Ik heb dat namelijk al op een waterfiets;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
stap maar niet op een kameel dan, ben het zelf ook niet van plan ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Rieneke ik heb eens op zo'n beest gezeten met een zadel en een of ander ruw kleed erop, het schommelde een beetje maar ik had meer last van geschuurd vel door het kleedje.
Rieneke1
14 jaar geleden
@giweda, mogelijk ben je er dan niet zo gevoelig voor.
als je "kameel" en "zeeziek" intikt op google, zie je dat veel mensen er wel last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke, zou best kunnen hoor, onze tocht was niet zo lang.
Schepen kunnen heel lang op water blijven en kamelen in de woestijn.
Door hun wateropname houden ze het heel lang vol zonder te hoeven drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kameel is gewoon een heel goed vervoermiddel voor in de woestijn als dat een schip in de zee is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden dat ze een schip de kameel van de zee noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kamelen werden in het oude Egypte al gebruikt als lastdieren. In lange karavanen trokken zij door de woestijn en de kameel wordt soms ook wel "het schip van de woestijn" genoemd. Een kameel kan wel 280 kilo op zijn rug dragen!
Kamelen kunnen wekenlang zonder te drinken in leven blijven. Ze verliezen erg weinig water, onder andere doordat ze pas gaan zweten op het moment dat hun lichaamstemperatuur boven de 40"°C komt.
Als een kameel dan drinkt, drinkt hij meer dan 100 liter water.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamelen

Geen enkel dier is zo geschikt om in de woestijn te leven als de kameel. Hij kan met de grote vetbult op zijn rug (zijn watervoorraad) lange afstanden afleggen zonder te eten of te drinken. Bovendien kan hij, als er veel voedsel voor handen is, een grote hoeveelheid gras en water als reserve in zijn maag opslaan. We kennen twee soorten kamelen: de dromedaris en de Bactrische kameel. De lama in Zuid-Amerika is een familielid van de kameel, maar heeft geen bult. Ook de alpaca, de guanaco en de vicuna in Zuid-Amerika zijn familie van de kameel. De kameel en de lama hebben sterke poten waarmee ze hard kunnen rennen. Met hun lange nek en de ogen, oren en neusgaten hoog op de kop bemerken ze op grote afstand dreigend gevaar. Al honderden jaren worden kamelen, lama's en alpaca's als lastdier gebruikt. De meeste dromedarissen zijn tam en worden voor de vleesproductie gebruikt.

De kameel, het schip van de woestijn

De kameel dankt zijn bijnaam aan de vele duizenden mensen die hij veilig doorheen de hete woestijnen bracht. Zijn ganse lichaam is perfect aangepast aan de barre levensomstandigheden in de woestijn:
- een dikke vacht houdt hem 's nachts warm en overdag koel;
- lange wimpers beschermen de ogen tegen de brandende zon en de kou;
- de brede poten met kussentjes eronder staan een beetje naar buiten om te voorkomen dat de kameel in het zand wegzakt;
- de neusgaten kunnen afgesloten worden zodat stof en zand het lichaam niet kunnen binnen dringen.
Tijdens een zandstorm gaat de kameel op de dikke kussens van zijn knieën liggen, legt zijn oren plat, sluit de ogen met de dikke wimpers en knijpt zijn bek en neusgaten stijf dicht. Op deze manier voorkomt de kameel dat hij teveel opwaaiend zand en stof binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan op een kameel net zo zeeziek worden als op een schip, door al het schommelen en hij steekt net als een schip de zee , de woestijn over.