Wat is de relatie tussen Kcal en Kilo?

Wat ik bedoel is het volgende: Stel dat ik elke dag 2000 Kcal verbruik, maar elke dag slechts 1500 tot me neem (dus elke dag 500 minder dan nodig), hoeveel kilogram val ik dan (ongeveer) af per dag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je ervan uitgaat dat je lichaam overtollige energie opslaat in vet, dan zou 500 Kcal overeenkomen met 55,6 gram, want 1 gram vet levert 9 kcal. Ik weet niet of dit precies klopt, maar een betere benadering heb ik niet.

Het gaat om de verhouding inderdaad, maar er spelen ook nog andere dingen mee: zodra je te veel gaat minderen met eten, gaat jouw lichaam op een andere manier met spijsvertering om, het wordt efficienter. Dus dan werkt het niet meer zo goed, en bovendien ga je onmiddellijk als je weer een keer 'normaal' eet, reserve's aanmaken in de vorm van vet. Blijf inderdaad een paar honderd kilocalorieen onder je normale verbruik, dan ga je met pakweg 2 kilo per maand omlaag in gewicht. Heel erg grof benaderd, maar in die richting moet je denken.

Een kilo staat gelijk aan 7000 kcal. Dus als je elke dag 500 minder gebruikt dan je nodig zal hebben, zal je 0,71 ons (dus net geen ons) per dag afvallen. Natuurlijk moet je hiervoor een hele gespecificeerde weegschaal voor hebben. Bovendien hebben hormonen, zout eten ed ook invloed op je gewicht op de weegschaal. Misschien ben je dan wel vet kwijt, maar moet je ongesteld worden.

6ooo Kcal = ongeveer 1 kg lichaamsgewicht. Je kunt maximaal 2 kg per week afvallen, dat is dus 12000 Kcal minder tot je nemen, dat is dus 1714 Kcal per dag. Als jouw energieverbruik 2250 Kcal bedraagt, dan mag je dus 536 kcal per dag eten. Dat is te doen, maar dat is zeker geen pretje. Toen ik vroeger les gaf, tijdens een van mijn afval periodes, en ik liet een krijtje vallen, dan moest ik dat niet oprapen, want dan ging ik onderuit. Bovendien het jojo effect slaat altijd daarna toe. Denk na over wat je eet, beweeg meer en stop met kuren.

wat bedoel je precies met 'hoeveel kilogram', bedoel je vet? Of gewoon van je volledige lichaamsgewicht? Het is ook totaal afhankelijk van wat je er bij doet. Stel je hebt 2000kcal nodig, maar je eet er 1500kcal. Maar, ondertussen doe je bijv. zware spieroefeningen. Dan houden je spieren meer vocht vast en kan je dag erna zelfs meer wegen. Ik zou naast de weegschaal, ook een meetlint er bij houden. Dan kan je beter zien wat je precies afvalt ipv via de cijfertjes. Soms kan het gebeuren dat je in kilo's niets afvalt, maar toch een hele kleding maat minder kan kopen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100