Wat is de relatie tussen Kcal en Kilo?

Wat ik bedoel is het volgende: Stel dat ik elke dag 2000 Kcal verbruik, maar elke dag slechts 1500 tot me neem (dus elke dag 500 minder dan nodig), hoeveel kilogram val ik dan (ongeveer) af per dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Oeroeboeroe, je bent wel geobsedeerd aan het raken he ;o) Ook dit is lastig, want als je elke dag minder energie binnen krijgt dan je nodig heeft gaat je lichaam in eerste instantie zuiniger aan doen. Dit is een heel belangrijke factor om mee rekening te houden. Daarnaast hangt het er ook van af wat er wordt verbrand: vet, eiwitten of koolhydraten. Het gewichtsverlies is verschillend. Als de koolhydraten op zijn dan wordt het vetmetabolisme in gang gezet. Het vet wordt omgezet en uiteindelijk verbrand. Pas dan val je echt af. De antwoorden van Itsme en Pedro zijn wat dat betreft correct (denk ik) wat betreft de berekening, maar in een biologisch systeem spelen meer factoren. Het enige wat wel zeker is: Als je minder eet en minder energie binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft val je op den duur af. Dit is nog steeds de enige echt bewezen methode voor dieten. Een relatie is er zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé Som, Ik ben niet geobsedeerd met afvallen hoor, meer met de theorie erachter. De ene vraag leidde bij mij tot de andere vraag. Deze vraag viel me in toen ik een link van jou aan het doorlezen was. Bedankt voor je antwoord/reactie.

Het beste antwoord

Als je ervan uitgaat dat je lichaam overtollige energie opslaat in vet, dan zou 500 Kcal overeenkomen met 55,6 gram, want 1 gram vet levert 9 kcal. Ik weet niet of dit precies klopt, maar een betere benadering heb ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou dus ongeveer 1 kilo in 20 dagen zijn, hetgeen ongeveer overeenkomt met het antwoord van itsme.
itsme
14 jaar geleden
Pedro, dat klopt wel zo ongeveer. Uitgaande van een gelijkblijvende efficientie in de spijsvertering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, leuk dat je dat zo kunt berekenen.

Andere antwoorden (4)

Het gaat om de verhouding inderdaad, maar er spelen ook nog andere dingen mee: zodra je te veel gaat minderen met eten, gaat jouw lichaam op een andere manier met spijsvertering om, het wordt efficienter. Dus dan werkt het niet meer zo goed, en bovendien ga je onmiddellijk als je weer een keer 'normaal' eet, reserve's aanmaken in de vorm van vet.

Blijf inderdaad een paar honderd kilocalorieen onder je normale verbruik, dan ga je met pakweg 2 kilo per maand omlaag in gewicht. Heel erg grof benaderd, maar in die richting moet je denken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik stel de vraag overigens puur theoretisch hoor. Wat ik uit je antwoord haal is dat wanneer ik opeens 1000 Kcal (van de benodigde 2000) per dag tot me neem, mijn lichaam op een gegeven moment nog maar slechts 1000 Kcal per dag nodig zal hebben, zodat ik een saldo van 0 zal hebben. Terwijl als ik 1900 (van de benodigde 2000) per dag tot me neem, mijn lichaam elke dag 2000 zal blijven hebben, zodat ik een saldo van -100 blijf houden. Zie ik dat goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme, zou je nog even naar mijn antwoord willen kijken? Ik heb nog nooit gezien dat iemand dat op die manier doet, maar weet ook niet waarom het niet juist zou zijn. Heb jij daar nog ideeën over?
Een kilo staat gelijk aan 7000 kcal.
Dus als je elke dag 500 minder gebruikt dan je nodig zal hebben, zal je 0,71 ons (dus net geen ons) per dag afvallen.

Natuurlijk moet je hiervoor een hele gespecificeerde weegschaal voor hebben. Bovendien hebben hormonen, zout eten ed ook invloed op je gewicht op de weegschaal.
Misschien ben je dan wel vet kwijt, maar moet je ongesteld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6ooo Kcal = ongeveer 1 kg lichaamsgewicht.

Je kunt maximaal 2 kg per week afvallen, dat is dus 12000 Kcal minder tot je nemen, dat is dus 1714 Kcal per dag. Als jouw energieverbruik 2250 Kcal bedraagt, dan mag je dus 536 kcal per dag eten. Dat is te doen, maar dat is zeker geen pretje.
Toen ik vroeger les gaf, tijdens een van mijn afval periodes, en ik liet een krijtje vallen, dan moest ik dat niet oprapen, want dan ging ik onderuit.
Bovendien het jojo effect slaat altijd daarna toe.
Denk na over wat je eet, beweeg meer en stop met kuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bedoel je precies met 'hoeveel kilogram', bedoel je vet? Of gewoon van je volledige lichaamsgewicht?

Het is ook totaal afhankelijk van wat je er bij doet. Stel je hebt 2000kcal nodig, maar je eet er 1500kcal. Maar, ondertussen doe je bijv. zware spieroefeningen. Dan houden je spieren meer vocht vast en kan je dag erna zelfs meer wegen.

Ik zou naast de weegschaal, ook een meetlint er bij houden. Dan kan je beter zien wat je precies afvalt ipv via de cijfertjes. Soms kan het gebeuren dat je in kilo's niets afvalt, maar toch een hele kleding maat minder kan kopen.