kan een kat al slapend ruiken ?

Ik heb al jaren katten maar nu heb ik een jong katertje dat een merkwaardig gedrag vertoond. Zelfs al ligt die al een uur diep in slaap en reageert hij niet meteen op geluid: zodra je in zijn buurt een stukje vers vlees of vis houdt schiet die wakker !
Zou een kat al slapend kunnen ruiken ???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Heel veel (zoog)dieren , waaronder de kat ruikt als hij slaapt.
Zelfs in diepere slaapfases blijft de reuk ook in stand, ik vermoed dat dit te maken heeft met brandgevaar te herkennen, de reuk maakt het dier/de mens (daar schijnt het ook voor te gelden) alleen wakker als de reuk belangrijke /gevaarlijke zaken detecteert.
Dieren kunnen zo tijd winnen bij een bosbrand (insluiting) .
Je zou zeggen dat mens en dier dan niet om zouden hoeven komen bij brand.
Helaas kunnen rookgassen zo vergiftig zijn dat enige keren ademhalen het bewustzijn ondermijnt , ook tijdens de slaap, als zich plotseling een flinke concentratie ontwikkelt.
Omdat de reuk van katten veel sterker is dan de onze en eten belangrijk voor ze is, willen ze huns slaapje wel onderbreken voor een lekker hapje.
Daar hoef je overigens geen kat voor te zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, dat is niet zo vreemd.
Afhankelijk van de diepte van de slaap en de sterkte van de (geur)prikkel, zal de prikkel doordringen bij de kat, en zal hij ontwaken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als aanvulling: katten zijn vaak niet zo diep in slaap als ze lijken te zijn.
Ze liggen ontspannen met de ogen dicht, maar filteren ondertussen wel degelijk de prikkels die ze van belang vinden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ Net zoals een mens ruikt tijdens het slapen
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik werd altijd meteen wakker van de snerpende tweetonige luchthoorns van een brandweerwagen, terwijl de elektronisch gegenereerde tweetonige "luidspreker-sirenes" van politie en de vroeger drietonige van de ambulance mij altijd lieten doorslapen. Alleen is men nu bezig om die te standaardiseren ... Nu zijn die luchthoorns ook wel een tikje luider, dat maakt ook verschil. Maar toch: door mijn wekkergeluid van mijn mobiel wil ik nog weleens heenslapen, terwijl ik meteen wakker ben als iemand mij opbelt. Dat is een even hard geluid, maar het is een ander muziekje uiteraard, dat een ander effect heeft op mijn brein.