Is er bij dieren ook sprake van linker- of rechterdominantie?

En hoe kun je dat vaststellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Onze hond was duidelijk rechtspotig maar alle katten die we hebben gehad waren ambidexter ( links- en rechts tegelijk). Ik denk dat je het alleen kunt zien als ze ergens hun poot voor gebruiken, iets onder een kast vandaag hengelen of zo, ze zullen zeker met de voorkeurspoot beginnen. Papegaaien idem dito. Bij paarden dus: zie hierboven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn kat is duidelijk meer rechtspotig : als ze iets 'mee' wil eten van wat ik zit te snacken, hengelt ze altijd met haar rechtervoorpoot naar mijn hand, en ook knabbeltjes ergens onderuit peuteren doet ze hoofdzakelijk met rechts

Andere antwoorden (1)

Dit is er inderdaad, als je een dressuurpony hebt, en die moet een volte rechts- of linksom doen, dan zul je merken dat hij 1 bepaalde kant om beter kan, en ook sneller geneigd is om die kant op te gaan. Bij de niet-voorkeurskant is dit minder. Als ruiter kun je dit aan je pony merken.