Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er bij dieren ook sprake van linker- of rechterdominantie?

En hoe kun je dat vaststellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
869

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Onze hond was duidelijk rechtspotig maar alle katten die we hebben gehad waren ambidexter ( links- en rechts tegelijk). Ik denk dat je het alleen kunt zien als ze ergens hun poot voor gebruiken, iets onder een kast vandaag hengelen of zo, ze zullen zeker met de voorkeurspoot beginnen. Papegaaien idem dito. Bij paarden dus: zie hierboven!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn kat is duidelijk meer rechtspotig : als ze iets 'mee' wil eten van wat ik zit te snacken, hengelt ze altijd met haar rechtervoorpoot naar mijn hand, en ook knabbeltjes ergens onderuit peuteren doet ze hoofdzakelijk met rechts

Andere antwoorden (1)

Dit is er inderdaad, als je een dressuurpony hebt, en die moet een volte rechts- of linksom doen, dan zul je merken dat hij 1 bepaalde kant om beter kan, en ook sneller geneigd is om die kant op te gaan. Bij de niet-voorkeurskant is dit minder. Als ruiter kun je dit aan je pony merken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding