kan een kat al slapend ruiken ?

Ik heb al jaren katten maar nu heb ik een jong katertje dat een merkwaardig gedrag vertoond. Zelfs al ligt die al een uur diep in slaap en reageert hij niet meteen op geluid: zodra je in zijn buurt een stukje vers vlees of vis houdt schiet die wakker !
Zou een kat al slapend kunnen ruiken ???

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Heel veel (zoog)dieren , waaronder de kat ruikt als hij slaapt. Zelfs in diepere slaapfases blijft de reuk ook in stand, ik vermoed dat dit te maken heeft met brandgevaar te herkennen, de reuk maakt het dier/de mens (daar schijnt het ook voor te gelden) alleen wakker als de reuk belangrijke /gevaarlijke zaken detecteert. Dieren kunnen zo tijd winnen bij een bosbrand (insluiting) . Je zou zeggen dat mens en dier dan niet om zouden hoeven komen bij brand. Helaas kunnen rookgassen zo vergiftig zijn dat enige keren ademhalen het bewustzijn ondermijnt , ook tijdens de slaap, als zich plotseling een flinke concentratie ontwikkelt. Omdat de reuk van katten veel sterker is dan de onze en eten belangrijk voor ze is, willen ze huns slaapje wel onderbreken voor een lekker hapje. Daar hoef je overigens geen kat voor te zijn!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100