wat zijn de structuren van membranair en niet membranair celstructuren?

wat bedoelen ze met membranair en niet membranair celstructuur?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1K
Reddie
9 jaar geleden
Nooit van gehoord. In welk verband ben je dat tegen gekomen?

Antwoorden (1)

Aangezien er niemand iets van weet.
Ik heb net wat zitten opzoeken.

Kennelijk zijn er twee soorten membranen.
Eerste soort is gewoon een dunne struktuur ( of vlies ) tussen twee ruimtes. Er zijn membranen die een medium doorlaten en er zijn er die trillingen voortbrengen of opvangen.
Tweede soort is in de natuurkunde een ruimtelijk uitgestrekt object. ( aka braan) Deze zijn de fundamentele bouwstenen van deeltjes en krachten.

Ik denk dat jou vraag eerder biologisch gericht is en niet meer naar de fysica.
Dan zou mijn gok zijn ...
dat membranair wil zeggen dat de cel zo'n vlies heeft
niet-membranair wil zeggen dat de cel dat niet heeft.

Het woord celmembraan heb ik ook opgezocht. Dit wil zeggen een dun 'vliesje' dat de cel bevat. Het houd de binnenkant en de buitenkant uit elkaar.

Na nog wat verder zoekwerk vond ik...
Dat niet alle cellen een celwand hebben. Een celwand zou gevormd zijn om het membraan. Blijkt dat vroeger men keek naar een cel en zocht of deze al dan niet een wand had om te kunnen zeggen of deze cel plantaardig of dierlijk was. Daar zou natuurlijk ook het antwoord kunnen liggen op je vraag.

Ik hoop dat ik je toch in de juiste richting zette.
En dat ik zelf in de juiste richting dacht.
nounka