Wat is dit voor vliegje?

Ik word gek van die beestjes, elke keer als ik de deur naar de centrale hal open doe dan komen er wel een paar binnen.
Voor het oog is hij volkomen zwart en hij is ca. een halve cm.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een toeval (Waarschijnlijk niet) Maar ik vroeg het me ook al af, bij mij zitten ze ook in de centrale hal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien je in Brabant woont denk ik niet dat we buren zijn hahaha. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was wel makkelijk geweest, had je het voor mij op kunnen lossen! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, misschien ben je toch een van mijn buren... die denken dat ook altijd (zeggen het niet hardop hoor...)

Het beste antwoord

Dit zijn Latrine vliegjes.
Deze kleine, donker gekleurde vliegjes ontwikkelen zich op zeer vochtige plaatsen, daar waar de bodem verontreinigd is door rottend organisch materiaal. Vaak als men problemen ondervindt door een kapotte afvoer, lekkende gootsteen of een defect aan het toilet, ontwikkelen deze vliegjes zich in rap tempo in de kruipruimte om vervolgens met grote aantallen via leidingen en kabels uw woning binnen te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gatver, dan moet ik maar s een kijkje nemen in de watermeterput.

Andere antwoorden (3)

De motmug is een veelvoorkomend insect dat in de volksmond ook nog wel eens motvliegje of aalputmotje genoemd wordt. Dit vliegende insect behoort tot de familie van de muggen en komt algemeen voor in de omgeving van vochtig organisch afval

Toegevoegd na 1 minuut:
ps ze zijn onschadelijk en steken niet
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mogen dan onschadelijk zijn, ik houd niet van vliegen in mijn huis...
Biervliegjes, beter schoonmaken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter schoonmaken klopt niet, zoals je boven ziet staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niets zinnigs te zeggen heb, zeg dan niets...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie een vraag stelt, kan een antwoord verwachten.... Doe toch niet zo raar. Wou je soms de wetenschappelijke naam? Die weet ik niet zo uit mijn hoofd. Misschien zoeken op een website over vliegen (die zijn er vast) had je meteen het gewenste antwoord opgeleverd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het kader van bovenstaande antwoorden vraag ik me nu af wat voor bier jij drinkt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie een vraag stelt wil een ZINVOL antwoord. Als iemand een uur voor jouw antwoord al een zinnig antwoord geeft met wel een wetenschappelijke naam waarom dan een antwoord geven met een ONBESTAAND type vlieg erin? Doe jij eens even niet zo raar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo, onbestaand? Ik heb veel van deze vliegen in de kroeg gezien waar ik vroeger werktte. Ze kwamen altijd af op de plekjes die minder goed waren schoongemaakt en nog een beetje plakkerig waren van bier... De naam "biervliegje" was heel erg ingeburgerd. Clogmia albipunctata, is trouwens de naam die je zoekt. Ik had het antwoord al na 15 seconden zoeken op Google gevonden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunnen we nou weer vriendjes zijn? ;)
Op deze vraag heb ik een jaar geleden een goed antwoord gekregen.
Ik heb daarna de loodgieter laten komen, die geconstateerd heeft dat mijn keukenafvoer lekte. Die is vervangen, en nu ben ik vrij van motmugjes. Kostte me 800 euro, maar is de moeite waard.
Mijn advies: kijk eens onder de vloer, in de buurt van de afvoer. Daar staat waarschijnlijk water uit het riool.
Nog beter: wat Wim Sonneveld zei: "Hé dat mot je niet sellef doen, dat mot je een ander late doen....".