is dna in alles wat leeft het zelfde?

Desoxyribonucleïnezuur, afgekort als DNA(Engels: Deoxyribonucleic acid), is eenbiochemisch macromolecuul dat fungeert als belangrijkste drager van erfelijke informatie in alle bekende organismen en virussen (met uitzondering van RNA-virussen).

Word hier mee bedoelt dat we allemaal de zelfde dna hebben? Of alle organisme hebben dna maar ze verschillen onder andere genetische informatie?
Voorbeeld dieren planten en mensen hebben dna dat wil toch niet zeggen dat we allemaal het zelfde dna hebben?

Toegevoegd na 58 seconden:
Op Wikipedia is verwarrend ik weet niet wie dat heeft geschreven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Antwoorden (2)

Ja het is niet hetzelfde. DNAheeft een structuur die over alle levende wezens hetzelfde is, van planten tot dieren. Dat is de dubbele helix opgebouwd uit vier aminozuren die in paren voorkomen. Delen van DNA zijn ook in alle levende wezens hetzelfde. Hoe meer levende wezens bepaalde combinaties hebben hoe ouder dat DNA is. Op die manier is er ook een evolutionaire stamboom samen te stellen. Wij mensen delen bepaalde sequenties met bomen, blijkbaar zijn die in een heel vroeg evolutionair stadium ontstaan.

Maar DNA tussen wezens wijkt ook van elkaar af en er zijn uniekw sequenties die erg soort gebonden zijn. Het is dus jiet zo dat je, bij wijze van spreke, het DNA van een paardebloem kunt nemen en door de juiste sequenties aan tr schakelen daar een paard van zou kunnen maken. DNA wordt als groepsnaam feitelijk gebruikt om de moleculen aan te geven die de erfelijke informatie bevatten.

Ik hoop dat ik duidelijk ben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar DNA tussen wezens wijkt ook van elkaar af en er zijn uniekw sequenties die erg soort gebonden zijn. Het is dus jiet zo dat je, bij wijze van spreke, het DNA van een paardebloem kunt nemen en door de juiste sequenties aan tr schakelen daar een paard van zou kunnen maken. DNA wordt als groepsnaam feitelijk gebruikt om de moleculen aan te geven die de erfelijke informatie bevatten.Ik hoop dat ik duidelijk ben. dus een paardebloem heeft dna van een paard?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus net als de antwoord van hier onder van reddie
Met alle dieren planten en mensen hebben dna dit bedoelen in het algemeen maar apart hebben ze verschillende dna en lijkt het helemaal niet op elkaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt maar stukjes DNA zijn hetzelfde binnen alle wezens. Dat vertegenwoordigt functies die het leven nodig heeft ongeacht of je een gistcel of een mens bent.
DNA is allemaal hetzelfde in de zin dat alle boeken hetzelfde zijn.
Alle boeken bestaan uit vellen papier met letters.
De verschillen zitten hem in de volgorde van de letters.
Zo is het ook met DNA. Dat bestaat uit twee strengen van afwisselend een suikermolecuul en een fosfaatmolecuul.
Tussen die strengen zitten telkens twee gekoppelde basen, de "letters". A, C, G, T.
Net als bij een boek gaat het om de volgorde van de letters.
DNA van planten en dieren zit dus allemaal hetzelfde in elkaar.
Maar voor een groot deel ook nog dezelfde lettervolgorde. Er zijn namelijk héél veel functies in de cel die alle cellen nodig hebben. Zowel planten als dieren.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp het niet goede voorbeeld
maar ik geef nu voorbeeld hoe ik het nu begrijp door uw antwoord op mijn vraag
Voorbeeld: alle dieren en mensen en planten hebben dna maar de inhoud van die dna is anders net als alle verhalen van schrijvers bestaan uit boek met bladzijdes en inkt maar de inhoud is anders
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is het zelfde alleen de uiterlijk van de dna maar de inhoud is anders
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik een mooie vergelijking.