wat is de overgang van een menstruatie?

wat bedoelen ze ermee en wanneer vind de overgang plaats?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Zoals er een moment is waarop je voor het eerst ongesteld wordt, wordt je op een gegeven moment ook weer voor het laatst ongesteld.

Welke keer dat precies is weet je niet, het gaat vaak ook een beetje geleidelijk over, maar het is rond je vijftigste. Die periode, tussen je vruchtbare leven en de jaren daarna, noemen we de overgang. En als je er ' doorheen' bent, menstrueer je dus niet meer.

Veel vrouwen krijgen in de overgang klachten die te maken hebben met de hormoonspiegel, die door de overgang veranderd. Maar dat hoeft lang niet altijd, en veel klachten zijn goed te behandelen - maar het hoort er ook gewoon een beetje bij, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De overgang (climacterium) is het tijdperk rond de laatste menstruatie (menopauze) in het leven van een vrouw. Het is de periode dat zij last heeft van overgangsklachten. De laatste menstruatie wordt de menopauze genoemd; de periode hierna de postmenopauze. Na de menopauze is een vrouw niet meer vruchtbaar, doordat het proces van maandelijkse rijping van een eicel in de eierstokken is gestopt. Een rijpende eicel produceert vrouwelijke hormonen (oestrogenen en progestagenen). De hoeveelheid vrouwelijke hormonen in het lichaam neemt na de menopauze dan ook af; hierdoor ontstaan de overgangsverschijnselen.

Als na een menstruatie gedurende een jaar geen bloeding meer optreedt, is het waarschijnlijk dat hier sprake was van de menopauze. In Nederland treedt de menopauze bij de helft van de vrouwen op voor de leeftijd van 51 jaar. Eén op de tien vrouwen heeft al geen menstruatie meer op haar 45ste verjaardag, terwijl een even groot percentage vrouwen op haar 56ste nog met enige regelmaat menstrueert.

De overgang (climacterium) is het tijdperk rond de laatste menstruatie (menopauze) in het leven van een vrouw. Het is de periode dat zij last heeft van overgangsklachten. Typische overgangsklachten zijn:

•opvliegers
•verandering van het menstruatiepatroon.
De overgang is een geleidelijk proces. De duur van de overgang en de leeftijd waarop een vrouw in de overgang komt, verschilt per persoon. De gemiddelde duur is vier jaar en de meeste vrouwen komen tussen hun 45ste en 60ste levensjaar in de overgang.

De laatste menstruatie wordt de menopauze genoemd; de periode hierna de postmenopauze. Na de menopauze is een vrouw niet meer vruchtbaar, doordat het proces van maandelijkse rijping van een eicel in de eierstokken is gestopt. Een rijpende eicel produceert vrouwelijke hormonen (progestagenen). De hoeveelheid vrouwelijke hormonen in het lichaam neemt na de menopauze dan ook af; hierdoor ontstaan de overgangsverschijnselen.

Als na een menstruatie gedurende een jaar geen bloeding meer optreedt, is het waarschijnlijk dat hier sprake was van de menopauze. In Nederland treedt de menopauze bij de helft van de vrouwen op voor de leeftijd van 51 jaar. Eén op de tien vrouwen heeft al geen menstruatie meer op haar 45ste verjaardag, terwijl een even groot percentage vrouwen op haar 56ste nog met enige regelmaat menstrueert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt zeker de 'overgang' of wel de 'menopauze'.'
Het is het stoppen van de menstruatie. De eitjesvoorraad die je als vrouw bij de geboorte hebt meegekregen en waardoor je maandelijks menstrueert is dan uitgeput en er komen dus geen eitjes meer vrij die af moeten vloeien.

De overgang vindt meestal plaats rond het 50ste levensjaar van de vrouw. Sommige eerder en sommige later, maar rond die tijd begint het vaak al te werken. Het begint met onregelmatig te menstrueren en uiteindelijk stopt het voor altijd. Je krijgt dan geen oestrogeen hormonen meer en dit beïnvloedt oa de kalkopbouw, de huid, het haar etc. Alles wordt droger en begint zelfs af te bouwen. De hele overgangsfase kan wel 5-10 jaar duren en de één heeft wel last van de bijverschijnselen vanwege het hormoontekort, vooral hitteuitbarstingen de zg. 'opvliegers' zijn hier een bekende klacht van en de ander heeft weinig tot geen last van. Dit is bij iedere vrouw weer anders.
amc