Wie kan mij duidelijk vertellen,wanneer blauwalg in zwemwater een heus risico is voor de zwemlustigen ?

Op dit moment is er licht sprake van blauwalg in een zwembad in mijn woonplaats. Heeft het met temperatuur van het water te maken,mogelijk de omgeving,zwemvogels of wat eigenlijk ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

In de zomer kan de giftige blauwalg aanwezig zijn in het zwemwater
Blauwalgen komen vooral voor in water zonder sterke stroming. In warme zomers zijn ze vaak op veel plekken aanwezig. Helaas kunnen de algen ook overlast veroorzaken voor zwemmers.

Schadelijk
Blauwalgen kunnen schoon en helder water veranderen in een troebele, stinkende massa. Doordat er minder licht beschikbaar is, verdwijnen waterplanten en de algensoortensamenstelling wordt gedomineerd door blauwalgen en die minder eetbaar zijn voor zoöplankton. Verder kan de algenpopulatie leiden tot zuurstofloosheid, waardoor vissen en andere waterdieren kunnen sterven. Ook voor mensen is de blauwalg schadelijk. De blauwalg produceert bijvoorbeeld microcystines. Het kan maag- en darmklachten veroorzaken, maar ook huidklachten, misselijkheid, buikpijn, diarree, hoofdpijn, geïrriteerde ogen en leverschade.

Weerstand
Er lijkt een duidelijk verband te zijn tussen gezondheidsklachten van recreanten en de aanwezigheid van blauwalg. Zwemmers kunnen giftige stoffen binnenkrijgen door water in te slikken, maar dit kan ook al door wanneer huid of ogen in contact komen met het water. Vaak voorkomende klachten zijn huiduitslag en maag/darmproblemen. Kleine kinderen kunnen eerder ziek worden, omdat zij sneller water binnenkrijgen dan volwassenen en minder weerstand hebben.

Zorgeloos zwemmen
Als blauwalg een probleem wordt, grijpt Rijkswaterstaat in. Blauwalg heeft tijdens voorgaande zomers wel eens voor extreme overlast gezorgd. Stank, zwemverboden en massale vissterfte . Naast recreanten hebben ook bewoners en bedrijven hier veel last van gehad. Tijdens het zomerseizoen controleert Rijkswaterstaat wekelijks op de eventuele aanwezigheid en toestand van algengroei.

Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de waterkwaliteit. Op plaatsen waar regelmatig blauwalgen voorkomen wordt minimaal elke 14 dagen gemeten. Als de concentraties te hoog zijn, adviseert Rijkswaterstaat de provincie om het publiek te informeren. Zie voor meer informatie de websites die rechts op deze pagina te vinden zijn via 'Zie ook'.
PrintStuur doorActueel
Giftige algensoort ontdekt in FlevolandDocumenten
Blauwalgen.pdf (2,7 Mb)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zolang je het water niet drinkt en na het zwemmen gelijk afspoelt kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algen zijn minuscule plantjes die in het water drijven. Ze kunnen zich goed vermenigvuldigen als er voldoende licht is en een hoge temperatuur is. Ze kunnen zo explosief groeien dat er hele lagen van algen ontstaan.

Giftige stoffen
Dit gebeurt vooral wanneer het langere tijd droog en redelijk warm is. Er verdampt dan veel water uit de plassen, terwijl dit niet wordt aangevuld met vers water. Daardoor hopen de bacteriën zich op en vormen ze een laag die op olie lijkt. Uiteindelijk sterven de blauwwieren in zo'n laag af. Ze vormen een stinkende brei en scheiden giftige stoffen af.

Verschijnselen na het zwemmen
Binnen twaalf uur na het zwemmen in water met blauwwieren kunnen mensen last krijgen van de volgende verschijnselen:

hoofdpijn
huiduitslag op armen of benen
maagkramp, misselijkheid, braken of diarree
koorts
een pijnlijke of rode keel
oorpijn
oogirritaties
lopende neus
gezwollen lippen
Deze verschijnselen houden ongeveer vijf dagen aan en verdwijnen vanzelf. Ieder mens reageert weer anders. Kinderen zijn kwetsbaarder dan volwassenen, omdat zij tijdens het zwemmen eerder water doorslikken. Ook dieren die in het water zijn geweest kunnen klachten krijgen en in het ergste geval overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er aantoonbaar blauwalgen is geconstateerd, zou ik er niet willen zwemmen met alle gevolgen van dien.
Blauwalg is al schadelijk voordat jij het gezien hebt maar de milieu dienst het wel al gevonden heeft.
Ook door wind kan het zijn dat jij het niet ziet maar het er wel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral met fosfaat in het water en de hoge temperaturen. Oorzaken in sierwater zijn ook het voeren van eendjes en het uitlaten van honden langs de waterkant (voedingsstoffen en fosfaat uit de uitwerpselen van eendjes en honden). Mogelijk speelt ook de consumptie van waterplanten door vogels als meerkoeten en zwanen een kleine rol.

Blauwalgen zijn zeer gevaarlijk en het is mogelijk dat je er op lange termijn neurologische aandoeningen als A.L.S. van krijgt. Sommige blauwalgen geven gezwollen en geirriteerde slijmvliezen en ogen. Onlangs zijn drie honden gestorven die aan het Almeerderstrand hebben gezwommen.

Het zou kunnen dat de lange termijneffecten van blauwalg nog aan het licht moeten komen. Zelf heb ik een keer last gehad van een allergische reactie na een zwempartij in het Merwedekanaal. Dat hield in dat ik ongeveer drie kwartier aan het niezen was en mijn ogen wat dicht gingen zitten. De irritatie aan de ogen kan ook nog wel ernstiger zijn en het kan gepaard gaan met ernstige zwellingen.