Wie kan mij duidelijk vertellen,wanneer blauwalg in zwemwater een heus risico is voor de zwemlustigen ?

Op dit moment is er licht sprake van blauwalg in een zwembad in mijn woonplaats. Heeft het met temperatuur van het water te maken,mogelijk de omgeving,zwemvogels of wat eigenlijk ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vooral met fosfaat in het water en de hoge temperaturen. Oorzaken in sierwater zijn ook het voeren van eendjes en het uitlaten van honden langs de waterkant (voedingsstoffen en fosfaat uit de uitwerpselen van eendjes en honden). Mogelijk speelt ook de consumptie van waterplanten door vogels als meerkoeten en zwanen een kleine rol. Blauwalgen zijn zeer gevaarlijk en het is mogelijk dat je er op lange termijn neurologische aandoeningen als A.L.S. van krijgt. Sommige blauwalgen geven gezwollen en geirriteerde slijmvliezen en ogen. Onlangs zijn drie honden gestorven die aan het Almeerderstrand hebben gezwommen. Het zou kunnen dat de lange termijneffecten van blauwalg nog aan het licht moeten komen. Zelf heb ik een keer last gehad van een allergische reactie na een zwempartij in het Merwedekanaal. Dat hield in dat ik ongeveer drie kwartier aan het niezen was en mijn ogen wat dicht gingen zitten. De irritatie aan de ogen kan ook nog wel ernstiger zijn en het kan gepaard gaan met ernstige zwellingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100