Hoeveel voorouders hebben we?

Ik zit met een vraag, waar ik niet uitkom. Misschien dat iemand hier aan kan geven waar ik een fout maak in mijn redenering?

Ik ga niet uit van de eerste mens maar draai het om. Als ik één mens neem (maakt niet uit wie) die nu leeft, dan durf ik met zekerheid te stellen dat deze mens twee ouders heeft. Deze ouders hebben ieder ook ieder weer twee ouders enz.

Als ik een generatie op 30 jaar stel (dit mag ook een ander aantal jaren zijn, maar dat maakt voor het principe van mijn vraag niet uit), dan kom ik na 50 generaties (ongeveer 1500 jaar) uit op een aantal voorouders dat vele malen groter is dan het aantal mensen wat ooit op deze aardbol heeft rondgelopen.

De schattingen van het totaal aantal mensen in de loop der tijden ligt op een getal tussen de 80 miljard en 120 miljard.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer spreek je van mens. Ik ben creationist maar zal vanuit jouw standpunt meekijken. Wanneer is er sprake van mens? De eerste homo sapiens verschenen zo een 125000 jaar geleden.En ik betwijfel of de mensen toen nog maar 30 werden. 125000/30=4167. maal 2 (Je hebt telkens een vader en een moeder 8333 voorouders.
nounka
9 jaar geleden
Moet je ook geen rekening houden met 'inteelt' toestanden in Den Beginne?
Of heel stom 'schuimsmacheerders' Dat zal het getal wel kleiner maken maar niet heel veel. Dus er moet nog een verdere logica zijn. En ik denk dat de exponentiële bevolkingsaangroei er ook nog mooi in verwerkt moet worden.
Enkele koppels kunnen na zoveel generaties enorm veel nageslacht hebben ook al waren ze maar met twee. Dus voor ons mensen zou het uitgaan van enkele koppels ( neem dat toch ooit eens gehoord te hebben dat de moderne mens van een viertal koppels afstammeling is ) die onze roets zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zitten inderdaad heel veel dubbele voorouders tussen. de dochter van voorouder A trouwt met de zoon van voorouder B, maar voorouder A stamt weer af van de neef van de opa van voorouder B. Geen inteelt, maar wel verre familie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw voor ouders kunnen ook die van mij zijn geweest of Vd over buur man enz.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Hoeveel voorouders hebben we? je geeft het antwoord zelf al: 100 miljard minus de huidige 7 miljard = 93 miljard voorouders
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In je beredenering ga je er vanuit dat elke generatie de volle jaren leeft , misschien dat dit voor de vraagstelling belangrijker is dan gedacht?. Want zoals in natuur vallen mensen weg , generaties stoppen of worden sterk uitgedund , wat dus de berekening sterk kan beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een generatie in onze maatschappij is 30 jaar maar we gebruiken 25 omdat het makkelijker om te tellen is, voorouders bereken is een andere boterham, dan moet je al flink wat gaan tellen. Hopelijk wat verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste antwoord op de vraag heb ik helaas als een prive bericht ontvangen, zodat ik het hier helaas niet als beste antwoord kan belonen. Het luidde: Teken een piramide omhoog (hoger is verder terug in tijd) totdat je 16 mensen hebt. Stel je voor dat die 8 mannen van een stel komt en die 8 vrouwen van een ander stel. Nu zie je opeens dat 16 niet perse 32 hoeft te worden maar ook 4 kan zijn… Hiermee is op een eenvoudige mannier aangegeven waar de denkfout zit.

Antwoorden (1)

Het probleem is dat je er in je redenering van uitgaat dat elke tak in je kwartierstaat van voorouders uniek is.

Dat is niet zo. Waarschijnlijk zullen veel van je voorouders ouders gehad hebben die achterachterachterneef en -nicht van elkaar waren ofzo.

Ikzelf heb bijvoorbeeld mijn kwartierstaat enkele generaties kunnen terugvinden en zo'n 13 à 14 generaties voor mij zie ik 2 identieke takken ontstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, inderdaad, maar je hoeft niet ver terug te gaan. Zelfs je eigen broer of zus heeft dezelfe ouders als jij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar met dat verschil dat zij waarschijnlijk zelf niet met elkaar aan een nageslacht beginnen ;-)