In welke richtingen vind er DNA-replicatie plaats, en RNA transcriptie en RNA aflezen?

Gebeurt it in de 3' naar 5' of andersom (per ding zegmaar)
want ik haal het echt de hele tijd door elkaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
En gebeurt rna transcriptie door matrijsstreng of coderende streng? en in welke richitng dit weer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
13.2K

Het beste antwoord

DNA wordt bij replicatie 'geschreven' in de 5' -> 3' richting, en dat geldt voor beide strengen (dus zowel de leidende als volgende strand). De template (matrijs) wordt dus in de omgekeerde richting 'gelezen' (3' -> 5')

RNA wordt net als DNA 'geschreven' in de 5' -> 3' richting; maar wordt in tegenstelling tot DNA in diezelfde richting afgelezen. Wat er bij RNA transcriptie wordt gemaakt (dus het RNA wat op de DNA matrijsstreng wordt geproduceerd) is direct de coderende sequentie. Deze streng vertaalt dus direct de codons voor aminozuren.

Ik geef je hieronder een overzicht van een korte DNA sequentie, het mRNA wat daarbij hoort en de vertaling:

ATG CTT AAT CAG TGA (5' -> 3' coderende streng)
TAC GAA TTA GTC ACT (3' -> 5' mattrijsstreng)

AUG CUU AAU CAG UGA (5' -> 3' mRNA sequentie)

M L N Q STOP (mRNA vertaling)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel snap het al een stuk beter!