Moet een haan elke dag de kip bevruchten om kuikens te krijgen of kan hij in het vooruitwerken en slaat de kip het zaad op?

Omdat een kip elke dag een ei legt zou het denkbaar zijn dat er op voorhand meerdere eicellen bevrucht worden welke op afroep klaar staan. Ben erg benieuwd naar het goede antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (3)

Kippen leggen meestal onbevruchte eieren. Pas als ze bevrucht zijn, krijg je kuikentjes. Voor zover ik weet slaat een kip geen zaad op.

Toegevoegd na 44 seconden:
Het proces begint met de enkele duizenden onrijpe eicellen die de kip bij haar geboorte in haar eierstok heeft (een kip heeft één actieve eierstok en een embryonale). Als de hen geslachtsrijp is, worden deze eieren één voor één rijp. Een eicel rijpt in zeven tot tien dagen tot dooier waarna de ovulatie plaatsvindt. De ovulatie is het startsein voor de opbouw van de rest van het ei. De eicel, genesteld in de nu voltooide dooier, wordt afgestoten door de eierstok en komt terecht in de trechtervormige opening van de eileider. De eileider is een holle, gekronkelde, flexibele buis met een lengte van ongeveer 75 centimeter. De binnenwand van deze buis bestaat uit klierweefsel, dat verschillende eiwitlagen rond de dooier afzet. Als de hen in de afgelopen weken gepaard heeft, zal het boveneinde van de eileider sperma bevatten, waardoor de eicel bevrucht kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor deze vraag, want dat zou ik ook wel graag willen weten. Mijn haan is namelijk een lui ventje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die haan moet helemaal niks...