Als ik met mijn rechtervoet een rondje met de klok meedraai en tegelijk een 6 teken draait hij de andere kant op. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad, en als je die 6 in spiegelbeeld tekent dan draai je weer met de klok mee. Denk dat het te maken heeft met het symmetrisch willen bewegen. Als je flink je aandacht erbij houdt dan kan het wel: klok mee voet, 6 tekenen. Dat werkt bij handen ook zo. Wist niet dat het met hand/voet ook zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ontdekte dat als ik mijn wilskracht op de voet zet, dat mijn zes dan behoorlijk in spiegelschrift verschijnt... Grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zou kunnen afvragen waarom draait de klok rechtsom in plaats van linksom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg goede vraag. ik kende dit fenomeen niet.

Antwoorden (4)

Omdat je hersenen deze tegengestelde bewegingen niet kunnen coördineren.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel, maar dan moetje even oefenen.
Ik schreef wel een zes maar toen ik naar mijn voet keek bleek dat hij de andere kant op was gaan draaien ;-)
Volgens mij heeft dit te maken met spiegelneuronen.
Als wij een handeling zien of er aan denken geven we onbewust zenuwsignalen af alsof de beweging wordt uitgevoerd. De beweging blijft achterwege, maar in onze hersenen wordt de beweging uitgevoerd.
Bij de door jou beschreven handeling hangt het er van af waar op gefocust wordt, het is kennelijk heel moeilijk om binnen een lichaamshelft zowel linksom als rechtsom te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neurologische conditie (let op: ik gebruik bewuste niet het woord afwijking, maar het is het natuurlijk in principe wel)
In de film 'Être et avoir ' van Nicolas Philibert zie je hiervan vertederende voorbeelden.
IMDB: 0318202
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ledematen aan dezelfde kant van je lichaam kunnen niet tegelijkertijd een ronddraaiende beweging maken in tegenovergestelde richting. Je hersenen kunnen dat niet verwerken.
Maar als je de 6 schrijft door met de lus te beginnen, in plaats van het staartje… Dan lukt het wel!