Hoe valt het hieronder beschrevene eenvoudig maar zo volledig mogelijk te verklaren?

Wanneer je met je hand of iets anders wappert,dan kan het oog die beweging niet volgen.Het beeld loopt als het ware door elkaar heen,iedereen kent dit wel.
Zelfs wanneer het wapperen niet snel gaat,gebeurt dit al.Wat ik ook wil weten,is of deze 'opnamesnelheid' erg verschillend is per persoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Er is geen simpel antwoord op deze vraag. Maar de korte uitleg is dat het beeld (je hand) te scherp is om alle bewegende details in zo'n korte tijd op te pakken.

Dit ligt niet aan het aantal frames per seconden wat je kunt zien (en je kunt er zeker wel meer dan 13 per seconden zien).

Verschillende cellen in je ogen geven op verschillende momenten het beeld door. Je kunt dus eigenlijk continue dingen zien. Maar het geheel wordt niet tegelijk opgebouwd tot 1 beeld.

Je ziet de bovenkant een gedeelte van je hand dus in een andere positie dan een ander stuk van je hand. Vergelijk het met het achter elkaar nemen van twee foto's. Voor je oog worden er dus twee vlak achter elkaar genomen foto's door elkaar heen getoond in 1 beeld.

Als je een snelle beweging in een mistige omgeving bekijkt dan lijkt deze wel vloeiend. Dit komt omdat de details wegvallen, en juist deze details laten het eruit zien of iets niet vloeiend beweegt.

In ouderwetse bioscopen wordt gebruik gemaakt van een film met 24 frames per seconden. Dit zijn effectief al 24 keer een beeld, en 24 keer een zwart beeld (om de film niet te zien bewegen). Echter dit is niet genoeg om mensen het zwarte niet te laten zien. Dus wordt de refresh rate ook nog eens verdriedubbeld. Er wordt 3 maal hetzelfe beeldje laten zien, met daartussen 3 maal een zwart beeld. Effectief zie je dus, per seconden, 3* 24 beelden, en 3 * 24 een zwart beeld voor een totaal van 144 beelden per seconden. Een verdubbeling geeft nog niet een vloeiend genoeg beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

12 beeldjes per seconde kan een oog net wel of net niet meer registreren, vandaar dat in films tot 20 beelden per seconde gaat en in televisies 100 keer per seconde...

Het oog is te traag om het te volgen, vandaar dat je dat het als het ware door elkaar heen ziet lopen...

Ja er is verschil per persoon, sommige zien zaken die subliminaal zijn voor anderen, de conditie van de ogen is hierbij van belang...

Toegevoegd na 6 minuten:
Het het door elkaar heenlopen van die beelden noemt men INTERFERENTIE...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Films doen 24 beeldjes per seconde, en de meeste TV's 50.
AWM
14 jaar geleden
Toegevoegd na 8 minuten: Dat heeft NIETS met INTERFERENTIE te maken.