Als twee mannen een eeneiige tweeling zijn hebben ze hetzelfde DNA. Kunnen ze dan op papier ( DNA-test) alle twee vader zijn van hetzelfde kind?

nounka
9 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Eeneiige tweelingen zijn vaak niet volledig genetisch identiek. Tussen de eerste deling van de bevruchte eicel en de geboorte vinden nog heel veel celdelingen plaats. Tijdens die delingen blijken regelmatig stukjes DNA (met daarop genen) verdubbeld te worden of verloren te raken.

Maar forensisch DNA-onderzoek is (tot nu toe nog) zo intensief om het onderscheid te maken tussen eeneiige tweelingen, dat het in de praktijk niet wordt toegepast. Om de minieme verschillen in het DNA van een eeneiige tweeling aan te tonen, moeten alle nucleotidenparen (de bouwstenen) van het DNA in kaart worden gebracht. Dit zogenoemde sequencen van de in totaal 3 miljard nucleotidenparen is mogelijk, maar is een zeer omvangrijk onderzoek.

In het zeer uitzonderlijke geval dat een dame met beide tweelingbroers gevrijt heeft en niet weet wie de vader is van het kind dat daaruit ontstond, en het is toch belangrijk om te weten wie dan is het dus wel mogelijk om dat te ontdekken.
Amadea