Is dit een hagedis?

Dit beest zien we volop in Turkije aan de kust. Is dit een hagedis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
9 jaar geleden
Hoe beweegt hij zich voort, waggelend of rennend?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zijn rennen supersnel als je in de buurt komt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zijn rennen supersnel als je in de buurt komt.
Amadea
9 jaar geleden
Dan is het inderdaad een hagedis. En arentz zou goed gelijk kunnen hebben dat het de hagedissensoort hardoen betreft.
Amadea
9 jaar geleden
http://www.wnf.nl/nl/bibliotheek/?act=dierenbieb.details&dierid=689 : De hardoen is een forse stekelige hagedis met een relatief korte afgeplatte romp, driehoekige kop en in verhouding lange poten. Het is de enige van de ongeveer 280 soorten agamen die ook in Europa te vinden is. Het is een echte zonne-aanbidder. Hij wipt vaak op een typerende wijze met zijn kop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het geen baardagaam

Antwoorden (1)

Op het eerste zicht dacht ik aan Baardagamen, maar aangezien je in Turkije deze foto nam kon dit niet kloppen.
Daarom ben ik verder gaan zoeken of er ook agamen in Europa voorkomen. Dit blijkt inderdaad zo te zijn.

Volgens mij lijkt het type Hardoen : Agama stellio / Stelagama stellio het beste op de foto.
De Hardoen kan tot 40 cm worden.
Hij woont van Afrika tot Azie.
En als antwoord op je vraag, ja het is een soort hagedis.

Wel jammer : voor mij is het dier op de foto niet zo heel duidelijk qua tekening, grootte en zo meer. Dus welk subtype kan ik niet zeggen.
nounka
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
In de reacties op de vraag zit men op dezelfde weg, dus je gedachten zijn gelijk aan die van de mensen die reageerden op de vraag. Misschien is je antwoord dus wel juist.