Als je een geheel witte kat met een geheel zwarte kat kruist, worden je jongen dan grijs of zwart-wit gevlekt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het antwoord gevlekt is, geldt dat dan ook voor mensen...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de genen van mensen lastig met die van katten zijn te vergelijken.

Het beste antwoord

Dat ligt een beetje aan de erfbaarheid van de kleur. In de haarcellen van de kat zijn de erfelijke eigenschappen twee maal aanwezig. Alle chromosomen, de dragers van het erfelijke materiaal komen in principe dubbel voor omdat je de helft erft van de vader en de helf van de moeder.

In de cellen van de zwarte kat kunnen op het ene chromosoom de eigenschappen voor een zwarte vacht liggen én op de andere de eigenschappen voor een witte. Als de vachtkleur van deze kat zwart is dan noem je dat zwart dominant is over wit. De erfelijke eigenschap zit er in, maar komt niet tot uitting. Wit wordt dan recessief genoemd. In het geval van de witte kat moeten op beide chromosomen de erfelijke eigenschap voor de witte kleur liggen, als de zwarte kleur dominant is.

Bij de nakomelingen wordt de helft van de chromosomen van de ene en de helft van de chromosomen van de andere kat doorgegeven. De witte kat levert alleen de eigenschap voor de witte, maar bij de zwarte hangt het er van af of de kleur wit op het ene chromosoom zit. Als dat zo is dan wordt theoretisch in de helft van de gevallen de witte eigenschap meegegeven en worden de katten wit. En in de andere helft de zwarte eigenschap en omdat deze dominant is worden die katten zwart.

In een biologieboek wordt het meestal zo weergegeven om de erfelijkheid uit te leggen. Dus als jouw vraag voort komt uit een vraag uit een biologieboek dan denk ik dat dit het antwoord wel moet zijn. In de vraag moet dan staan of Wit of Zwart dominant is.

In werkelijkheid is het natuurlijk niet zo zwart wit ;o) want anders zouden er geen grijze katten bestaan of zwart/witte of oranje!

Zo is er één chromosoom anders. Het geslachtschromosoom. Vrouwtjes hebben (doorgaans) twee identieke chromosomen (X genoemd), maar mannetjes missen er een en hebben in plaats van een tweede X een korter chromosoom (het Y chromosoom). Als een erfelijke eigenschap als kleur op het X chromosoom ligt dan gaat de overerving heel anders voor mannelijke- of vrouwelijke nakomelingen.

Daarnaast zijn er veel meer erfelijke eigenschappen die samen de kleur bepalen. Die erfelijke eigenschappen liggen op genen en deze bepalen niet alleen de haarkleur, maar ook de intensiteit en patroon. Ik kam net een zeer mooi uitgewerkt voorbeeld tegen voor een Noorse Boskat waarin je kunt zien hoe ingewikkeld de overerving van de kleur ligt. Op de site kan je werkelijk bijna van alles van de genetica van de kat nalezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo heb ik het ook bij biologie geleerd

Andere antwoorden (3)

Vraag is al een keer in dezelfde vorm gesteld maar dan met zwanen. Het antwoord is dat de jonkies of wit worden of zwart. Heel saai maar een kleur is over het algemeen dominant. Dus helaas geen gevlekte of grijze kittens. Heel simpel zwart of wit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij zwanen zit het wel wat anders hoor. Zwarte en Witte zwanen zijn verschillende soorten die niet met elkaar paren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. Een kleur die op één autosomaal (niet geslachtsgebonden) gen licht en dominant overerft voldoet aan je stelling. In de werkelijkheid ligt het iets genuanceerder ;o)
Een bont dier is een zeer toevallige spontane mutatie in de natuur en zal vrijwel alleen voorkomen als een van de ouders ook bont is, soms ook een van de voorouders
En zelfs bij bonte ouders is de kans op zwart of wit nog steeds erg groot.
Dus de kans op niet wit of niet zwart is erg klein, dus grijs of bont bijna nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een lapjeskat bedoelt met bont, dan heeft dat weinig met mutaties te maken. De bruine en zwarte kleur liggen op het X-chromossoom en komen beide tot uiting. De witte kleur ligt op een ander autosomaal (niet geslachtsgebonden) chromosoom. http://www.watmoetikleren.nl/examens/havo/biologie/c-%7C-voortplanting,-erfelijkheid-en-ontwikkeling/c1-%7C-erfelijkheid/kennisbron!x-chromosomale%20genen/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee somdv, ik bedoel geen lapjeskat. In de vraag wordt er gesproken of je een grijzen of zwart- witte kat krijgt, dat laatste bedoelde ik met bont. Groetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk.
ik denk dat ik nu over de 100 katten heb gehad 0.0
*
ze worden noch grijs noch gevlekt.
het kan natuurlijk wel maar je kan de kleur niet vaststellen door deze combi.
dus nee een witte en een zwarte kat krijgen geen grijze of gevlekte kindertje. zwart is wel de overheersendekleur, dus 9/10 kittens zijn dan zwart.
en over de helft kater.