Een appelboom groeit uit een pitje. Een hoogstam appelboom kan tot 100 jaar oud worden. Bij goed snoeien en goede bemesting zullen er meer en vooral meer eetbare appels aan de boom groeien dan wanneer dit niet gebeurt. In de goede jaren kunnen er wel tot 600 appels aan een boom groeien, dat is ongeveer 100 kilo bij een gemiddelde appelgrootte.

Bij laagstam wordt er afhankelijk van de soort uitgedund waardoor er zo'n 100 appels aan oogst overblijft. ( 10 tot 20 kilo) Met een levensduur van 10 tot 20 jaar is de oogst dan hoogstens 2000 appels totaal.

Ik schat dat een goed onderhouden hoogstamboom tot zo'n 30.000 appels kan afleveren en houd als maximum 50.000 aan. Dit laatste aantal zal zelden worden gehaald en al helemaal niet als het gaat om eetbare appels van gemiddelde grootte (6 per kilo)
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
En de pitjes van die appels zouden theoretisch ook weer zoveel appels kunnen leveren. In theorie kan één zaadje tot een oneindig aantal appels leiden.
jc54
9 jaar geleden
De appelbomen waarover hier gesproken wordt, zijn allemaal ge-ent. Dus geen enkele zaailing. Wat uit een zaadje groeit is een zaailing, en die worden alleen als onderstam gebruikt.

Andere antwoorden (1)

Als alle omstandigheden gunstig zijn, kunnen dat er duizenden worden.
jc54