Dubbele Rhesusfactor mogelijk?

Mijn vriend heeft blijkbaar een dubbele Rhesusfactor. Om te krijgen is hij B- en om te geven is hij B+.
Ik vind dit heel erg gek, want ik heb hier nog nooit eerder van gehoord!
Is dit in feite mogelijk of is er een fout gebeurd tijdens het bloedonderzoek bij het labo of bij het rode kruis en moet dit opnieuw gecontroleerd worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In aansluiting daarop: Hoe lang is het geleden dat het bloed van je vriend is onderzocht, en bepaald dat hij als ontvange negatief is, maar als donor positief?

Antwoorden (2)

Interessante vraag!

Rhesus + en - ligt iets ingewikkelder dan in de praktijk vaak wordt omschreven. Er bestaan bijvoorbeeld ook C en D antigenen, naast de bekende D antigenen voor rhesusfactor. Die zijn welliswaar veel minder belangrijk, maar ze bestaan wel.

Het is in ieder geval zo dat vroeger donoren die C of E positief waren, maar D negatief als rhesuspositieve ontvanger werden beschouwd, maar rhesusnegatieve donor.

Zie ook het (gedateerde) artikel in de bron.

Tegenwoordig zijn de testen heel anders dan 30 jaar geleden, dus ik betwijfel of dit onderscheid als donor en ontvanger nog wordt gemaakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
er moet staan "C en E antigenen" ipv "C en D" in zin 2
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het kan wel, maar ik denk dat het een kwestie van naamgeving is. Ik heb bloedgroep O en had vroeger jarenlang Rhesusfactor + als gever en - als ontvanger. Na iets van 15 jaar kreeg ik ineens een nieuwe donorkaart opgestuurd waar maar één Rhesusfactor op stond. Dat had niet te maken met een verandering in mijn bloed, maar met een andere indeling/opvatting van Rhesusfactoren.
Hoe het nu zou uitvallen in mijn geval weet ik niet omdat ik al een tijdje geen bloeddonor meer ben (ik kan het niet meer combineren met mijn sportactiviteiten).