Wat is dit voor dier?

In LA ben ik dit beest aangetroffen in de hotelkamer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
9 jaar geleden
Heb je ook een foto van de bovenkant? Hij is erg moeilijk te determineren zo. Misschien is het een Anomala dubia.

Het beste antwoord

Dit lijkt mij een kever, en dat kun je als volgt controleren:
(1) het beestje heeft 6 pootjes en heeft een duidelijke kop, een borststuk dat je alleen van onderaf goed ziet en waar de pootjes aan vast zitten, en een vrij groot achterlijf.
(2) wat metalig glanzend op de foto staat, is zijn schild (pantser); dat loopt over het hele beestje heen, dus als je de vleugeltjes er niet uit trekt, is het beestje overal metalig glanzend. Wantsen kunnen behoorlijk op kevers lijken, maar bij wantsen loopt het pantser niet over hun hele lijf en je ziet altijd een deel van hun vleugels.
(3) meestal zijn kevers aan hun rugzijde nogal bol en dat meen ik bij dit beestje ook te zien. Vergelijk je beestje eens met de afbeeldingen op Wikipedia, zie de bronvermelding.
(4) het schild over het achterlijf bestaat uit 2 delen (links en rechts), en bestaat uit de in de loop van hun ontwikkeling veranderde voorvleugels; het schild zit aan het borststuk vast, en kan scharnieren (je kunt als het beestje niet hard en uitgedroogd is, de schilddelen weg klappen. Het beestje doet dit ook, als het gaat vliegen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kakkerlak.
Helaas regelmatig voorkomend in Amerikaanse hotelkamers (= eigen ervaring)
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik ken kakkerlakken meer als bruine niet glimmende insekten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien de oosterse kakkerlak, die komt ook in Amerika voor en is bruin zwart. Ik kan geen plus uitdelen als dat zo is, omdat ik de afbeelding niet kan zien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_kakkerlak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
100 % zeker geen kakkerlak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eens met eddijst. zeker geen kakkerlal
Het is een kever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja, maar wat voor kever?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is haast niet te identificeren met deze foto, meestal wordt een kever soort geïdentificeerd door zijn schild. (patronen, het hoofdje etc). Omdat deze kever op zijn rug ligt lijkt het al heel snel op meerdere soorten kevers. Een identificatie zou nu eerder een gok zijn dan een definitief antwoord. Misschien mensen die keversoorten hebben gestudeerd zullen een goede inschatting maken. Maar alsnog vrees ik dat het dan een gok is.