Wat is het verband tussen mondhygiëne en hartaandoeningen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aan doening heet paradontitus , ja bacteriën die de tand plak veroorzaken , zakken makkelijk gezegd steeds verder langs de tand / kies en vormen een ruimte (pocket) die weer een reactie vh lichaam op roept die het bot weefsel er om heen aantast (in herstelbaar oplost) ja dat is niet goed voor je kaak en stevigheid van hoe je tanden en kiezen blijven zitten . Rokers , diabeten , zijn grote risico groepen ja er is een verband aangetoond met de plak die zich ook in de aderen op hoopt . Ook erfelijke factoren spelen een grote rol , ja kort door de bocht heb je tand vlees ontsteking dan hebje een heel grote kans op aderverkalking . Dus een heel goede mond hygiëne is goed voor je hart . De wetenschappelijke laaste stand weet ik niet . Daarom een opmerking .
paulus811
12 jaar geleden
Nou kapperkort, dit was een prima antwoord geweest. Virtueel plusje dan maar.

Antwoorden (2)

Mondhygiëne en de gezondheid van uw hart en bloedvaten
Onlangs is wetenschappelijk bewezen dat gezond tandvlees belangrijk is voor de gezondheid van hart en bloedvaten. Een goede gebitsverzorging kan daarom uw algemene gezondheid verbeteren. Maar hoe zit dat dan? Wat doen mondbacteriën in de mond? Wat is de relatie tussen het tandvlees en de hart- en bloedvaten? Hoe komen schadelijke mondbacteriën in de bloedbaan? Wat kunt u zelf doen voor een goede mondhygiëne?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn studies die aantonen dat een bepaalde bacterien in de mond een vergrote kans op aderverkalking (atherosclerose) veroorzaken. Dat komt doordat ze een lichte ontsteking veroorzaken in de mond waardoor de witte bloedcellen (magrofagen) geactiveerd worden. Deze geactiveerde witte bloedcellen zijn extra gevoelig voor cholesterol dat in de vaatwand klem gaat zitten en veroorzaken atherosclerose.