Waarin onderscheid de mens zich van dieren?

Het is misschien een wat dommige vraag, maar ik ben geïnteresseerd :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Het beste antwoord

Meest belangrijk
- Hoogwaardige intelligentie (dieren hebben een IQ van minder dan 30)
- Dominerende cultuur, met daardoor zeer grote verschillen tussen genetisch vrijwel identiek individuen.
- Visie voor zaken die achter de horizon liggen
- In staat de leefomgeving zodanig aan te passen dat de mens op vrijwel de gehele aarde kan leven.
- In staat complex sociaal netwerk bij te houden.

Verder nog
- Afhankelijkheid van sociale interactie / hoge mate van socialisatie. Mensen kunnen niet alleen overleven, de meeste dieren wel. Darwin noemde dit seksuele selectie op naastenliefde
- praten in complexe taal
- rationaliteit en abstract denken
- zelfbeeld (t.o.v. meeste dieren, denk aan honden of katten die hun eigen staart najagen)
- hersencapaciteit

En volstrekt triviaal
- haarloos, m.u.v. hoofd- en schaamhaar
- loopt rechtop
- (vrijwel) staartloos
- hersenen gebruiken meer energie dan de rest van het lichaam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Zelfbewustzijn... Dat is het enige dat de mens scheidt van het dier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelfdestructie van het ras
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nouja, de wil het eigen ras moedwillig te onderdrukken en manipuleren. dat zal met onze vorm van bewustzijn te maken hebben. @ casp, mieren werken beter samen als mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar is dat uit instinct of politieke overwegingen?
Bewustzijn en ego!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kunnen rationeel denken. Dat kunnen dieren niet. Als apen rationeel zouden kunnen denken dan zouden zij ook kunnen evolueren. Maar gezien het feit ze alleen emotioneel reageren beseffen ze niet wat ze doen en gaan de kleine vooruitgangen weer in no time verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee apen hebben zich niet ontwikkeld, dat komt omdat ze opgedane "educatie" niet overbrengen!
Het enige materiële onderscheid tussen mens en dier is dat de mens het enige wezen is dat in staat is gereedschappen te maken om weer gereedschappen mee te maken.
De eerste mensen maakten al scherpe dingen om hun andere gereedschappen te bewerken.
Het is bekend dat mensapen wel gereedschappen kunnen maken en gebruiken, maar er is nog nooit een primaat geweest die een gereedschap toepaste op een nieuw gereedschap. Kennelijk is dit iets fundamenteels waardoor wij onszelf zo hebben kunnen ontwikkelen.

Je kan je misschien wel voorstellen dat deze trapsgewijze toepassing van gereedschappen fundamenteel is geweest voor onze ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mens heeft meestal geld nodig om te leven.
een die kan gewoon eten zoeken en hoeft ook geen huur enzo te betalen

Toegevoegd na 21 seconden:
*die=dier
14 jaar geleden
Een zeer lange kindertijd en het vermogen en de wil om ook na het bereiken van volwassenheid nog nieuwe dingen te leren.
Duimen die zo staan dat we ze kunnen gebruiken om dingen op te pakken. Onze meest nabije familieleden hebben dat ook, trouwens, dus zo groot is het verschil niet.

Toegevoegd na 6 dagen:
En verder heeft de mens tot op zekere hoogte het vermogen om te reageren vanuit een logische beredenering in plaats van uit zijn instinct. Als een mens aangevallen wordt, kan hij, behalve vechten of vluchten, ook nog onderhandelen, zichzelf onderwerpen en langzaam in verzet gaan, overtuigen, liegen enzovoorts. Dieren kunnen dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren kunnen de zoekfunctie van GV niet gebruiken, mensen vergeten het.
Kijk hier maar eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-mens-dier.20252

Toegevoegd na 53 minuten:
en
http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-dieren.48745
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje een semi-vraag ;-)
Dieren beschermen hun soort, mensen niet. Het belangrijkste in een diers leven is : eten, slapen, jagen. Dieren kijken niet naar de ander, die het beter heeft, die een mooiere auto heeft. etc etc. Dieren zijn blij met wat ze hebben. Met een dier weet je waar je aan toe bent. Dieren...zijn dieren.... Mensen....zijn beesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren zijn nooit jalours,stelen en liegen niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij lopen rechtop.
Wij gaan naar de WC.
Wij leven volgens de klok.
Wij bereiden en versieren ons eten.
Wij lezen en schrijven op GV.

Dat doen dieren allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn ons beter bewust van onze daden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een verstand
Spreken, praten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren kunnen onvoorwaardelijk trouw zijn.Een mens heeft wel voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dieren hebben geen ziel, hun hebben een instinct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren zijn altijd eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst en vooral bestaan er geen domme vragen !
Elke vraag heeft een zekere waarde als men deze stelt,
verwacht men ook geen dom antwoord te ontvangen !

Om verder in te gaan op uw vraag, het onderscheid wordt reeds gemaakt bij de geboorte :

een dier is aangewezen om zo vlug mogelijk zelfstandig te zijn, om in zijn eigen levensbehoeften te kunnen voor zien !

De mens daar in tegen is een heel hulpeloos wezentje, en is afhankelijk van de goede zorgen van zijn omgeving. De zorg van moeder voor haar baby, hierdoor legt het kleine mensje het eerste kontakt met deze wereld !

Een dier leeft, jaagt enh zorgt volgens het moederinstinct
De mens onderscheid zich doordat hij/zij zelfstandig leert denken en handelen en hierdoor ook verantwoordelijkheid
draagt voor zijn daden !

Nog een belangrijk onderscheid is dat zich tijdens de kara kterontwikkeling zich bewust wordt van goed en kwaad.
Dit vormt het geweten bij de mens !

Een dier heeft dit niet en weet ook niet beter !!
Een dier heeft ook geen notitie van het begrip "tijd"

Een dier leeft in het "nu" bewustzijn

Nu ga ik eten, spelen, wandelen, slapen !!!
en heeft dus ook geen zorgen.

Tot zover deze redenering.

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag hoorde ik op radio 4 het wel heel bijzondere, maar volgens de zegger meest bepalende onderscheid: een mens weet dat hij niet weet, een dier niet. Ikzelf had al ooit het volgende bedacht: een mens kan zich vervelen, een dier niet. Die verveling overigens leidt tot allerlei nieuwe impulsen, acties en bedenksels, zeg maar vooruitgang met als eindfase wellicht onderuitging.
Dat dieren zich niet kunnen vervelen geldt als ze in hun natuurlijke habitat verblijven. Als de mens ze daaruit halen, huisdieren, dierentuinen, etc. Kunnen dieren wél tekenen van verveling vertonen. Maar of dat ook echt verveling is...?? Wij noemen het dan zo, omdat wij hun gedrag spiegelen aan ons gedrag. En hun gedrag ziet er dan uit zoals bij ons verveling eruitziet, dus noemen we dat verveling.
Verder bedoel ik in mijn laatste zin “ondergang” in plaats van “onderuitging”. Tja, dat zal door die autofill functie komen, die op mijn iPad zit.
Toegevoegd op 18 april 2020 11:47: tekst