Hoe komt het dat onze biologische klok 25 uren telt terwijl een dag op Aarde maar 24 uur duurt?

Ik las het op een kalender, zie bijgevoegde afbeelding.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

De biologische klok is niet zo precies en variëert per persoon. Sommigen hebben “van nature” een biologische klok van zo’n 23 uur, de meesten van meer dan 24 uur.

Die 25 uur is een beetje uit de lucht gegrepen maar lijkt in het westen wat meer voor te komen dan in b.v. Afrika. Vermoedelijk omdat wij met al ons kunstmatig licht de dag als het ware verlengen.

De klok wordt dagelijks bijgesteld door zgn. “Zeitgeber”: Het daglicht, het radionieuws, de wekker, de vuilniswagen op straat enz. enz..

Haal je de “Zeitgeber” weg, dan gaat je eigen klok op zoek naar een nieuwe kloktijd. Als je snel een aantal tijdzones overslaat (krijg je de zgn. jet-lag) dan duurt het een dag of wat (zeg 1 tot 2 weken) voor je aan de nieuwe “Zeitgeber” aangepast bent. De term “Zeitgeber”komt van de Duitse Professor Rutenfranz, die al 30 jaar geleden onderzoek deed naar de biologische klok.

Overigens: De mensen, die van nature neigen naar een kortere dag dan 24 uur, ontpoppen zich als ochtendmens. De mensen die van nature tenderen naar een langere dag dan 24 uur, manifesteren zich als avondmens.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De biologische klok is een product van biochemie in de cellen, het zou kunnen dat het nog niet is gelukt om een betere klok te bouwen in onze evollutionaire geschiedenis, maar het lijkt me waarschijnlijker dat een klein beetje achterlopen en dan weer gelijkzetten met behulp van het zonlicht (vakterm, Zeitgeber) in de praktijk beter werkte. De lichtgevoelige epifyse of pijnappelklier speelt een belangrijke rol in de biologische klokken en voortplantingscycli.