Vanaf welke temperatuur geeft heet water brandwonden?

Die oude man in het verpleeghuis Antonius in Rotterdam had brandwonden opgelopen door te heet water.
Ik vroeg me af hoe heet het water moet zijn voor het brandwonden geeft. Ik weet wel dat 45 graden al heel heet voelt aan je handen.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik bedoel dus: als er een kraan stuk is in zo'n verpleeghuis waardoor een bewoner een korte tijd te heet water over zich heen krijgt en het blijkt dat hij daar brandwonden van heeft gekregen, kun je dan concluderen hoe heet het water minimaal moet zijn geweest?
Wikipedia zegt dat water van 42 graden na een tijdje de huid kan beschadigen.
Maar welke temperatuur water geeft na kortdurende blootstelling eestegraads brandwonden, welke temperatuur veroorzaakt tweedegraads brandwonden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
44K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Krijg je onder de douche te heet water dan stap je gelijk weg. Deze man lag in een douchebrancard toen hij dat hete water over zich heen kreeg. Daar stap je dus niet snel uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, zielig he!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik hoorde, dat hij een paar dagen later daaraan was overleden, was ik helemaal ontdaan. Heeft echt niets met werkdruk te maken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Echt vreeselijk :'-( daar kan ik ook heel verdrietig van worden. Zeker als je ook die foto ziet van die man met zijn kleinkindje. http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3679967/2014/06/27/Man-86-overlijdt-paar-dagen-na-blunder-met-kraan.dhtml En schandalig ook dat zo iets kan gebeuren. Hoe haal je het in je hoofd om een kraan aan te zetten, niet te blijven voelen aan het water en dan weg te lopen.

Het beste antwoord

Een brandwond is een verwonding die meestal ontstaat door verbranding van de huid door invloed van hitte gedurende een bepaalde tijd en boven een bepaalde kritische temperatuur.
Boven deze temperatuur (± 42°C) treedt na enige tijd beschadiging van de huid op.

Dus een brandwond ontstaat al als je huid gedurende wat langere tijd met water in contact komt dat heter is dan 42°C.

Toegevoegd na 4 minuten:
Water met een temperatuur van 70ºC veroorzaakt al binnen één seconde een verbranding.

Toegevoegd na 4 minuten:
Water met een temperatuur van 70ºC veroorzaakt al binnen één seconde een verbranding.

Toegevoegd na 1 uur:
Voorbeelden:

Korter dan 1 uur blootstellen aan 45ºC geeft een eerstegraads brandwond.
Langer dan 1 uur blootstellen aan 45ºC geeft een tweedegraads brandwond.
Langer dan 2 uur blootstellen aan 45ºC geeft een derdegraads brandwond.

Korter dan 2 minuten blootstellen aan 51ºC geeft een eerstegraads brandwond.
Langer dan 2 minuten blootstellen aan 51ºC geeft een tweedegraads brandwond.
Langer dan 4,2 minuten blootstellen aan 51ºC geeft een derdegraads brandwond.

Korter dan 3 seconden blootstellen aan 60ºC geeft een eerstegraads brandwond.
Langer dan 3 seconden blootstellen aan 60ºC geeft een tweedegraads brandwond.
Langer dan 5 seconden blootstellen aan 60ºC geeft een derdegraads brandwond.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is die verbranding een eerstegraads of een tweedegraads?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
super antwoord. Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus het ehbo advies om na een steek van een pieterman warm water te gebruiken om denaturatie van het gif te bewerkstelligen, komt heel precies. Denaturatie vind plaats vanaf 40 graden, terwijl je onder de 42 graden moet blijven om brandwonden te voorkomen. Een digitale, geijkte temperatuurmeter met verwarmingsdevice toevoegen aan de ehbo set dan maar?