Hoe weten wij dat katten vis lekker vinden, wanneer zij dat zelf niet kunnen vangen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

De kat van de buren vist regelmatig een vis bij mij uit de vijver. Deze kat kan het dus wel vangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat kun je toch heel makkelijk uitproberen, door ze een vismenu voor te schotelen? Heeele grote kans, dat ze er van gaan smullen.
13 jaar geleden
Hoezo, niet zelf vangen....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw veronderstelling klopt niet. Aan de wilde kat kan je zien hoe het dier oorspronkelijk was, voordat het als huisdier zich aanpastte:
Wilde katten eten voornamelijk dierlijk voedsel. Ze bespringen hun prooi vanuit een hinderlaag of besluipen hem, of verrassen hem met een korte sprint. Ze achtervolgen hun prooi echter nooit. De prooien bestaan vooral uit ware muizen, woelmuizen, konijnen, spitsmuizen en vogels. Maar ook hagedissen, amfibieën, sprinkhanen en mei- en junikevers worden door de wilde kat gegeten. Incidenteel vangt de wilde kat reekalfjes.

Daarnaast eet hij ook vis die hij vangt door hem uit het water te slaan, vaak vanaf een uitkijkplek bij een hindernis.

Soms eet hij gras en varenloof. De wilde kat eet zelden aas. In de herfst vormen wilde katten een vetlaag als reservebrandstof om de koudste winterperioden te doorstaan.
Amadea
13 jaar geleden
Door het voor te zetten, en als ze het eten dan is het
lekker.
De kat van mij lust geen vis , hij is er vies van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"The proof of the pudding is in the eating". Dit geldt ook voor kattenvoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat proeft aan alles wat beweegt en wat hij/zij vangt.
Mijn kater "Felix" jaagt overal op wat beweegt; spinnen, kikkers, muizen, vogels en zelfs mieren vindt hij erg interessant. Ik heb wel een vijver in de tuin, maar geen vissen vanwege de reigers die hier zitten. Ik heb er wel kikkers in, er zijn altijd wel een paar die de reiger over het hoofd ziet. Elk voorjaar hoor ik ze weer en ligt er een tros kikkerdril in. Na enige tijd is het weer feest voor Felix, door het gras huppelen ze dan rond en zo houdt hij mijn tuin wat rustiger! Hij is wel verwend, eet niet alles, maar vis op zijn tijd lust hij wel, vooral als het van Gourmet is. Soms maak ik een zakje Whiskas open, doe iets ervan op zijn bordje en dat eet hij met smaak. Doe ik later weer iets ervan op zijn bordje dan is het verse ervan af en draait hij zich om en loopt langzaam weg, afwachtend of er nog iets anders komt. Dan pak ik het blikje Gourmet en doe er een klein beetje bij en dan eet hij het gulzig op!
Hoe besodemieter ik mijn kat! Volgens mij gaat een kat op de eerste plaats voor geur en dan pas voor de soort van voedsel. Het kan goed zijn dat hij vis van Kitekat niet eet en van Whiskas wel Mijn kater eet pertinent geen Kitekat!
amc
13 jaar geleden
Dat is in de loop der eeuwen proefondervindelijk bewezen,doordat katten steeds op restjes vis afkwamen en daar heerlijk van smulden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de kapotgekrabte vuilnisbakzakken waar lege blikken vis uit zijn gehhengeld om de restjes eruit te likken. Ik zag het toevallig gisteren nog :)