Wat voor eigenschap heeft kattenhaar dat het zo vast komt te zitten?

Ik heb de laatste tijd steeds pijnlijke plekjes onder mijn voeten alsof ik een splinter heb. Als ik dan beter kijk zie ik dat het een kattenhaar is die letterlijk in mijn voet gestoken zit met een rode plek erom. Zodra ik hem eruit haal is de pijn en de rode plek weg.

Het valt me ook op dat kattenharen zich in kleding hechten. Een hondenhaar zit erop en haal je zo met een kledingroller weg. Maar kattenhaar lijkt zich wel in de stof te weven. Hoe kan dat?

9 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Rieneke1
9 jaar geleden
Kattenharen zijn statisch geladen en kleven daarom makkelijk aan stoffen vast, maar dat geldt ook voor hondenharen.
Voor het vastzitten in je voet heb ik geen verklaring, heb er ook niet eerder van gehoord. Wel lastig!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja ik heb dat ook nooit eerder gehoord of gehad de laatste paar weken pas. Alleen in kleding dat had ik al wel langer.
Amadea
9 jaar geleden
Je bent niet de enige in elk geval! http://forum.viva.nl/forum/Lijf_Lijn/Gevoel_dat_er_glas_in_mijn_voet_zit/list_messages/175472

Het beste antwoord

Dat wordt veroorzaakt door de structuur van de poezenharen. Die voelen van de punt naar de wortel stroever dan van de wortel naar de punt. Dat komt door de schubben rondom elke haar, die dakpansgewijs over elkaar liggen. Maar de pannen op een echt dak steken aan de onderkant uit. Terwijl de haarschubben van katten aan de bovenkant uitwijken. Zo worden losse haren bij elke beweging vanzelf uit de vacht gewerkt.
Eenmaal eruit haken de schubben zich door hun stekelige vorm ongenadig vast. Dat kan in de vezels van kussens en kleedjes zijn, maar als je de pech hebt dat jij midden op zo'n haar trapt ook in de huid van jouw voet.

De haren van een hond hebben net als die van mensen een plat schubbenpatroon. Daarom heb je er bij hondenharen geen last van.
Amadea
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dikke + Bedankt voor dit heldere antwoord. Ik had er ook nog nooit eerder van gehoord. Maar inderdaad in dat ene topic zijn er meer mensen. Misschien licht het ook aan de huid van bepaalde mensen. Ik heb vrij snel zweetvoeten en ook een hele zachte voetzool.