Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een determinatietabel voor nachtvlinders te vinden?

Hallo,

Ik heb interesse om nou eens te kijken wat voor soorten nachtvlinders ik aantref 's nachts in mijn tuin. Nu ben ik zelf geen vlinder kenner en zou ik mijn vangsten graag willen determineren en weer vrijlaten. Nu heb ik zelf geen boek over nachtvlinders en vroeg ik me dus af of ik ergens aan een determinatietabel kan komen zonder dat ik er voor hoef te betalen. Weet iemand misschien waar ik dit kan vinden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Makkelijk is dit niet:Er zijn in Europa meer dan 10.000 soorten nachtvlinders. Uit Nederland zijn er meer dan 2400 bekend, waarvan ruim 1480 horen tot de zogenaamde kleine vlinders (microlepidoptera). De overige soorten worden vaak samengevat onder de term ‘macro’s’: de grote nachtvlinders.
Vrijwel alle nachtvlinders vliegen ‘s nachts, maar ruim honderd soorten zijn ook overdag actief: de dagactieve nachtvlinders.

Nachtvlinderfamilies
De macronachtvlinders zijn onderverdeeld in 17 families:
Volgende link kan je wat op weg helpen:
http://www.vlindernet.nl/vlindersalgemeen.php?id=317
(Lees meer...)
fremar
9 jaar geleden
Dat kan gewoon via de vlinderstichting.nl. Je hebt daar ook nog de mogelijkheid foto's ter determinatie op te sturen. Waarnemingen zijn altijd welkom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding