Kippenvel wordt veroorzaakt door de hele kleine spieren aan de basis van de haarzakjes die samentrekken waardoor ons haar rechtstaat en ons lichaam bedekt wordt met kleine bulten.

Er is geen reden voor deze reactie want ze is niet langer nuttig voor ons. Maar dat was ze wel voor onze voorouders die meer behaard waren.

Bij kippenvel bij dieren komen de haren om twee belangrijke redenen recht. Ten eerste, wanneer het dier bang is, dan lijkt het dier door het rechtopstaande haar groter waardoor de vijand misschien van mening verandert.

De tweede reden is om ons warm te houden wanneer we zouden moeten bevriezen. Toen onze voorouders wat te koud hadden, kwam hun haar recht waardoor dicht bij de huid een luchtlaag werd gevormd die diende als isolatie. De meeste zoogdieren met haar maken nog steeds gebruik van dit vermogen.

Nu we niet zo behaard meer zijn, hebben we geen van deze voordelen. Tegenwoordig is kippenvel enkel een makkelijke manier om te zien dat iemand het koud heeft of bang is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen.
Bij mensen heeft kippenvel niet echt meer een functie(het is een automatische reactie van het lichaam),maar bij vachtdragende dieren nog wel. Daarbij is de reactie bedoeld om warmte vast te houden bij kou. De vacht zet helemaal uit en zo kan de warme lucht rond de huid beter vastgehouden worden. Bij angst moet de volume ervoor zorgen dat eventuele vijanden afgeschrikt worden. Kippenvel zorgt bij mensen niet meer voor warmte-isolatie maar is slechts een lichamelijke reactie die we van onze voorouders hebben meegekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een rudimentair, overgebleven iets is, bij kippenvel gaan ook je haren overeind staan.
Als we nog een flinke vacht zouden hebben, zou dat nuttig zijn: met een opgezette vacht heb je het warmer (omdat er meer lucht tussen de haren blijft zitten) en je ziet er groter (en dus gevaarlijker) uit.
Omdat we die vacht niet meer hebben, ziet het er vooral vreemd uit ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, +1 ! :))
Op wikipedia staat het volgende:

" Het wordt veroorzaakt door kleine spiertjes die samentrekken, waardoor de haren rechtop gaan staan. Dit wordt veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel, waardoor kippenvel niet kan worden onderdrukt. De reactie vindt vooral plaats op plaatsen met veel lichaamshaar, zoals de borst, de benen en de onderarmen.
Kippenvel komt alleen voor bij zoogdieren met een vacht. De reactie kan bedoeld zijn om warmte vast te houden bij kou, maar ook om het dier groter te doen lijken teneinde een mogelijke vijand af te schrikken." Wat ik een beetje vreemd vind, want je kan ook kippenvel krijgen bij bepaalde emoties, bijv wanneer je naar een heel mooi muziekstuk zit te luisteren. Dan heb je het niet koud dus warmte vasthouden heeft geen nut en er is ook geen vijand volgens mij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door Hippo kwam ik op het idee dat het inderdaad rudimentair zou kunnen zijn, dus iets wat is overgebleven maar wat we niet meer nodig hebben. Net zoals ons staartbeentje, dat heeft ook geen functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippenvel houdt het vocht vast tijdens het braden waardoor de bout malser blijft.